Jalostusjaoston uutisia

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
timkil
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 06.09.2004 19:50
Paikkakunta: Lieto

Jalostusjaoston uutisia

Viesti Kirjoittaja timkil »

Jalostusjaoston toimintaan on vuoden verran suunniteltu pieness? hiljaisuudessa remonttia. Ensimm?isen kerran aiheesta keskusteltiin vakavammin jaoston kokouksessa kev??ll? 2017. Sen j?lkeen asian tiimoilta on l?hetelty s?hk?posteja ja eilen, SBJ:n johtokunnan j?rjest?ytymiskokouksessa asia virallistettiin.

Aslak Valli on jo vuosia halunnut luopua jaoston j?senyydest?. Olen torjunut ajatuksen ja suostunut pohtimaan sit? vasta sitten kun Aslakilla on ehdottaa tilalleen sellainen seuraaja, jonka kaikki jaostossa ottavat innolla vastaan. Nyt semmoinen henkil? oli l?ytynyt. Aslakin tilalla, l?nnen lohkon edustajana on eilisest? l?htien toiminut Merja Pihlajam?ki Alavudelta.

Olen vuoden verran pehmitt?nyt jaostoa suostumaan ajatukseen, ett? luopuisin puheenjohtajuudesta ja siirtyisin jaostossa etel?n lohkon edustajaksi. T?mm?inenkin muutos eilen sitten tapahtui. Jaoston uusi puheenjohtaja on Antti Lindqvist Laukaasta.

Vesa Meril?inen (pohja) ja Evita Majoinen (it?) jatkavat jaostossa. Meinasin kirjoittaa, ett? jatkavat entiseen malliin, mutta eiv?tp? jatkakaan?

Jaoston sis?ll? on nimitt?in sovittu ihan uudenalaisesta toimintakulttuurista - olemme sopineet selke?st? ty?njaosta. Jokaisella on vastuualueensa ja tulevalle toimintakaudelle olemme laatineet suunnitelman, joka toteutuessaan tehostaa jaoston toimintaa. Siit? olen varma!

Antti ryhtyy ensi t?ikseen miettim??n SBJ:n jalostusorganisaation uudistamista. Organisaatio on per?isin ajalta, jolloin kaikki jalostustieto oli vain paperilla ja varsinkin pienkasvattajat olivat jalostusneuvojilta saamansa tiedon varassa. Eik? se tieto ollut kovin kattavaa. Maailma on muuttunut niin paljon, ett? on aika muuttaa my?s SBJ:n jalostusorganisaatiota vastaamaan nykyaikaa.

Merja peri Aslakilta somekiivailuakin aiheuttaneen ty?n ? siitosuroslistan. H?nelle annettiin vapaat k?det mietti? uudelleen koko jalostusurosasia. Tarvitaanko nykyisenlaista uroslistaa? Jos tarvitaan, pit?isik? listallep??syvaatimuksia muuttaa? Jos pit??, miten? Onko naapurimaista l?ydett?viss? toimintatapoja, joita voitaisiin soveltuvin osin ottaa meill?kin k?ytt??n?

Vesa ottaa hoitaakseen terveyskartoitukset. Nykykonsteilla tietoja kertyy luvattoman v?h?n. Mit? voitaisiin tehd?? Organisoituja geenitestin?ytteenottoja beagletapahtumien yhteydess? voitaisiin j?rjest??. Mutta onko se oikea tie? Niill? saadaan tietoja vain niist? ongelmista, joiden periytyvyys tiedet??n ja joihin on siksi ollut mahdollista rakentaa geenitesti. M??r?lt??n kasvava geenitestipankki muuttuu koko ajan merkityksellisemm?ksi, mutta suurta osaa koirista ei varmaankaan koskaan saada testatuksi. Jokin muukin tiedonker?ystapa on siis oltava.

Evita on jo nyt hoitanut JTO-p?ivitykset ja jatkaa sit? ty?t?. Kahden vuoden p??st? on edess? JTO:n t?ysremontti. Saapa n?hd?, mink?lainen tappelu on silloin edess? kennelliiton kanssa!

Min? olen luvannut keskitty? koko ajan kasvavan aineiston analysointiin ja raportointiin. Pohjoismaisen beaglekyselyn raportointivastuita on jaettu jaoston sis?ll? ja jaoston ulkopuolellekin, mutta silti aineistossa riitt?? minulle pureskeltavaa. Beaglekyselyyn liittyy kes?ll? 2019 Norjassa j?rjestett?v?t pohjoismaiset jalostusp?iv?t, joiden suunnittelussa olen mukana norjalaisten ja ruotsalaisten kollegojen kanssa.

T?ss? muutamia suuntaviivoja tulevaisuuteen. Olen varma, ett? jaoston toiminta tulee muuttumaan ja tehostumaan. Pystyn sanomaan t?m?n jo siksi, ett? kun muutoksia on suunniteltu, on innostus jaoston sis?ll? ollut k?sin kosketeltavaa. Katsokaapa vain!
Timo Kilpeläinen
Vastaa Viestiin