Kasvattajat! Miten valitset kodin pennulle?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Kasvattajat! Miten valitset kodin pennulle?

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Eli nyt kun tuon kasvattajakurssin aloitin ja kasvattajan vastuita ja velvollisuuksia puitiin viime kerralla, tuli mieleeni liuta kysymyksiä ja myös periaatteita ja mielipiteitä. Nyt niitä beagleihmisiltä haluan kysellä, onhan tämä se rotu, jota haluan alkaa kasvattamaan.

Miten myyt pennun? Lupaatko pennun jo puhelimessa vai millainen on käytäntösi? Annatko ostajan itse päättää, minkä pennun haluaa vai päätätkö ostajaehdokkaista, mikä pentu sopii kenellekin ja kuka jää ilman?

Mitä asioita kyselet ostajan ensimmäistä kertaa ottaessa yhteyttä?

Miten kerrot innokkaalle ostajaperheelle, etteivät he saa pentua nyt teiltä (vaikka pentuja olisikin vapaana vielä)?

Mitkä vaatimukset ostajaperheen tulee täyttää?


Ja kaikenlaista muuta saa toki kertoa.
sissa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 22.05.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja sissa »

Jotenkin arvasin ettet saa kysymyksiisi vastauksia.. Kursseilla on hienoa miettiä omat "periaatteet" mutta käytäntö sanelee sitten omat.Itse sain ensimmäisen lauman hyviin koteihin(perheenjäseniksi!),joista ostajat kävivät yhtä lukuunottamatta kaikki katsomassa ja valitsemassa omansa.
Mielestäni on hyvä tavata ostaja-ehdokkaat ja jos sellainen tulee vastaan jolle ei halua pentua luovuttaa niin voi sanoa syyn miksei("vain metsästäjille").
Sitten kun saat ensimmäiset pennut myyntiin,tee se hyvin näkyvästi,laita vaikka iso ilmoitus lehteen sukutauluineen yms tietoineen niin vältyt "ihmeellisiltä" soitoilta :)
KasvatusIloa!!!
Sinttura & Junttura
Viestit: 770
Liittynyt: To 22.09.2005 8:45
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinttura & Junttura »

Sohvi: Mulla on ollut tarkoitus vastata, mutta on aika ollut niin kortilla nyt kun vedetään viimeisiä viikkoja ennen muuttoa.

Minun ei tarvinnut mitenkään kaupata pentuja. Ainaostaan kirjoitin ahkraan blogia ja päivittelin sinne kuulumisia. Tätä olin tehnyt jo ennen pentujakin. Moni pentua etsivä olikin siis jo tietämättänii minun tuttu eli käynyt jo kauan lukemassa kirjoituksiani. Lähtökohtani oli se, että minun ei tarvitse pentuja tuputtaa kenellekkään, ne jotka ovat aidosti kiinnostuneita niin kyllä löytävät minun pentueeni ja näin kävi. Jyvät karsiutu akanoista.

Minä taas en missän tapauksessa halunnut myydä "vain metsästäjille"...koira kun on paljon muutakin kuin vain väline minkä kanssa metsästellään. Tärkeintä oli, että koirasta tulee perheenjäsen ja sitten että se pääsee myös metsälle.

Halusin siis tietää perhetaustaa, missä asuu, mitä harrastaa, onko koirakoemusta, pääseekö koira metsälle, onko mahdollisesti kiinnostunut käyttämään näyttelyssä yms. ja eteenkin, sen että jos he eivät saa koirasta jäniksen ajuria, niin entäs sitten, mitä sitten he tekevät? Yksi meinas heti, että saunan taakse...no ne jäivät ilman minun kasvattia ja näyttää niillä nyt olevan jostain muualta pentu. Pentu on vasta vajaa 5kk ja tunnettaa nyt jo omistajasta huonolta, joten hyvä ku en omiani myynyt.

Pentuja syntyi 1n + 3u.
Aluksi otin 4 alustavaa varausta, mutta lopulta 7. (näistä 4 kanssa juttelin enemmän ko. aiheesta) Toisena narttulistalla ollut ei sitten halunnut vaihtaa urospentuun joten, hän jäi listalta pois ja tilalle tuli perhe jolle kävi sekä uros että narttu.

Pentujen synnyttyä ilmoitin heti näille 3 muulle, että meillä ei pentuja riittänyt ja annoin sellaisten ihmisten puh.nroita joilla tiesin pentuja olevan vapaana.


3 perhettä tapasin ennen luovutusta ja tämän neljännen kanssa sovittiin, että kun tulevat pentua hakemaan, että jos vielä siinä vaiheessa puolin jos toisin tuntuu, että ei tämä ole nyt se oikea niin sitten se on ei.

Minä valitsin pennut. Ainoa narttupentu nyt meni sille joka narttupentua oli varannut, mutta nämä pojat valitsin sitten itse. Tietysti vähän omistajia kuunnellen, mutta päätöksen tein kuitenkin minä. Tässä vaiheessa jokainen pentu näyttää menneen ihan oikeaan osoitteeseen.

2:ssa perheessä oli ennestään jo koira. 2:lle tämä pentu oli ensimmäinen koira.

Saattoi mulle soittaa sellaisetki pennunkyselijät jotka varmasti olisivat aivan kykeneviä koiranomistajia, mutta niistä sai puhelimessa lypsää tietoa tai yleensäkin minkäänsortin puhetta. Mulla pitää taas olla ihminen langan toisessa päässä joka osaa myös puhua.

Taisipa yksi pennunostaja valita kasvattajan eikä pentueen sukutaulun mukaan. Edellisestä kasvattajasta ei oo sen jälkeen kuulunut mitään kun pentu oli maksettu, haettu ja perävalot olivat pihasta himmenneet. Halusi sellaisesta paikasta koiran jonka kasvattajan kanssa voisi olla tekemisissä jatkossakin.

Yhdistelmäni oli kyllä sellainen, että tiesin jo alun alkean, että sitä ei tule nämä "kennelmiehet" kyselemään.

Tokihan se hinta jossain vaiheessa pitää itse kun kukasenkin kysyä, mutta ne jotka laittoivat vaikka vain mailia, että paljon maksaa, eivät saaneet edes vastausta. Sitten kun lopulta kysyttiin pennun hintaa ja että mitä maksaisi pentu ilman papereita, että myytkö niin? juu myyn, ja pennun hinta on sitten 1000e...mutta, mutta...sehän on paljon kalliimpi kuin paperillinen? Nii-in, meiltä kun saa rotukoiran papereilla halvemmalla. Mutta tämän kanssa emme enää jatkaneet pennun osto aiheesta, aikoi soitella :wink:
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Kiitoksia vastauksistanne.

Itse oon kanssa ajatellut meneväni sille linjalle, että minä valitsen ensin ostajaehdokkaiden joukosta ne, joille pennun haluan myydä ja sitten valitsen itse heille pennut.
mikko66
Viestit: 13
Liittynyt: Su 17.12.2006 21:14

Re: Kasvattajat! Miten valitset kodin pennulle?

Viesti Kirjoittaja mikko66 »

Sohvi kirjoitti:Miten myyt pennun
Tarviiko noilla luontokappaleilla tehdä ollenkaan bisnestä.
Jos pentuja on siunaantunut, niin nehän voi lahjoittaa hyviin perheisiin.
Vastaa Viestiin