Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko   SUOMEN BEAGLEJÄRJESTÖ
 ALKUUN  BEAGLE-INFO  HAKEMISTO  JÄRJESTÖ  JALOSTUS  TIETOKANTA  TULOKSIA  FOORUMI  VIESTIT
OhjeOhje  HakuHaku  Omat tiedotOmat tiedot  Yksityiset viestitYksityiset viestit  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään

ärsyttää kun aina ollaan neuvomassa kasvatuksessa

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
samettikorva  

LähetäLähetetty: To 02.08.2007 12:42    Viestin aihe: ärsyttää kun aina ollaan neuvomassa kasvatuksessa Vastaa lainaamalla viestiä

HEI BEAGLEIHMISET!

Olen uusi täällä foorumilla ja tämä on tosi hyvä paikka Very Happy Olen saanut paljon nimenomaan beagletietoa.

Meillä on 3 kk ikäinen beagle, joka on vienyt sydämemme täysin. Minua vaan harmittaa uskomattoman paljon se, että neuvoja ja ohjeita tulee joka puolelta ja minulle on tullut sellainen olo, että olen täysin kykenemätön hoitamaan koko koiraa. Olen elänyt koko ikäni koirien kanssa ja jo lapsena osasin olla koirien kanssa ja tiesin, mitä niiden kanssa milloinkin tehdään.

Mielestämme pentumme on iloinen, hyvinvoiva ja kaikin puolin mahtava otus. Se sopeutui uuteen kotiinsa erittäin nopeasti, vaikka olikin vähän hömelönä pari päivää.

Ruokahalu on ollut alusta asti hyvä. Annan pennulle liotettuja penturaksuja, kermaviiliä/rahkaa/raejuustoa/, kalaa, pehmeäksi haudutettua lihaa, jauhelihaa jne. Kuivattu ruisleipä on kivaa kaluttavaa, kuten myös kaupan pienet puruluut. Namipaloina meillä on Tassu-keksejä, joista murustan pieniä palasia. Nyt on tullut sellaista vinkkiä, että minun pitäisi antaa pennulle raakaa lihaa ja että ruokaa ei tarvitse lämmittää mikrossa. Itse olen sitä mieltä, että jääkaappikylmä ruoka ei ole hyväksi pennulle. Raakaan lihaan olen alkanut pentua totuttaa, mutta pääasiassa annan vielä kypsennettyä lihaa. Raaka liha kun pistää mahan löysälle. Vatsa on toiminut hyvin, eikä ole kertaakaan ollut liian löysällä.

Pentu nukkuu paljon ja ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että jos se on hereillä useamman tunnin, alkaa kiukkuilu, riehuminen ja pureminen. Pentu on tottunut kodin ääniin ja nukkuu päivisinkin sikeästi. Se menee nukkumaan omia aikojaan ja heräilee kun on nukkunut tarpeeksi. Minulle on sanottu, että pentu nukkuu liikaa, että se ei ole tarpeeksi aktiivinen. Meillä kaikki koirat ovat saaneet nukkua rauhassa ja niistä on kasvanut tasapainoisia yksilöitä. Pentu on kyllä hyvinkinaktiivinen ja touhukas ja leikkisä hereillä ollessaan.

Lenkillä en aio käyttää pentua ennen kuin se on noin puolivuotias. Olemme riehuneet pihalla, pentu on saanut tutkia ympäristöään, ihmetellä pyöräilijöitä, lintuja ym. Välillä se ottaa juoksuspurtteja ja vapaana ollessaan ravaa läähätykseen asti. Olemme kävelleet lyhyitä matkoja (alle km) ja pentua kiinnostaa lähteä pidemmälle. Kävimmekin kerran vähän kauempana, mutta tuloksena oli, että jouduin kantamaan pennun loppumatkan, kun se lysähti makaamaan. Käymme ulkona monta kertaa päivässä ja mielestäni pentu saa liikuntaa tarpeeksi, se kun ravaa sisälläkin oikein innostuessaan. Minua on neuvottu, että pentu pitäisi viedä jo nyt lenkille ja juoksuttaa sitä metsässä. Metsässä ollaankin oltu, mutta siellä kulkeminen tuntuu olevan pennulle melko rankkaa, minkä vuoksi emme ole vaeltaneet pitkiä matkoja.

Kun pentumme oli kahdeksan viikon ikäinen ja pissasi kylässä lattialle, minulta kysyttiin "pissaileeko se ihan noin vaan?". Kysyjä oli itsekin koiraihmisiä! Sanoin olevani pahoillani, että en ole osannut opettaa pentua viikossa sisäsiistiksi! Pentu ei vieläkään ole täysin sisäsiisti. Se ei ole kakannut sisälle koko aikana kuin kaksi kertaa, mutta pissoja tulee silloin tällöin. Yleensä johtuen siitä, että en huomaa pennun hätää.

Minua on moitittu siitä, että pentu hyppii ihmisiä vasten. se on jo oppinut vähän, että ei saisi hyppiä, muuta minkäs sitä innostuessaan voi. Pari kertaa pentu on näykkäissyt ihmisiä ja taas olen huono koiranomistaja. Minua pentu ei enää pure.

Olenkohan liian herkkä ihmisten kommenteille? Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että neuvoja ja ohjeita tulee joka suunnasta? Tietenkin otan neuvoja vastaan ja haen hyviä vinkkejä itsekin. Välillä vaan tuntuu, että kukaan ei luota taitoihini, kun ollaan aina neuvomassa ja kyselemässä!

Olisi kiva tietää, millaisia muiden pennut ovat olleet? Miten nopeasti ovat oppineet eri asioita, mitä ongelmia on ollut jne.
Sinttura & Junttura  

LähetäLähetetty: To 02.08.2007 15:45    Viestin aihe: Re: ärsyttää kun aina ollaan neuvomassa kasvatuksessa Vastaa lainaamalla viestiä

samettikorva kirjoitti:

Nyt on tullut sellaista vinkkiä, että minun pitäisi antaa pennulle raakaa lihaa ja että ruokaa ei tarvitse lämmittää mikrossa. Itse olen sitä mieltä, että jääkaappikylmä ruoka ei ole hyväksi pennulle.

Itse en lämmitä mikrossa koirille ruokaa, en edes pennuille. En myöskään anna jääkaappikylmää lihaa, vaan annan lihan olla ensin huoneenlämmössä. Napuset turvotan taas haaleaan veteen. Kuumemmilla ilmoilla lisään vielä ruokintahetkenä ruokaan lisää nestettä aikuisille koirille jotka ovat vähän huonoja juomaan.

Omille pennuille annoin alusta asti lihat (jauheliha, naudanmaha) raakoina ensin puuron sekaan sitten napujen. Saman neuvon annoin pentujen uusille omistajille, että lihat aina raakana ja totutellaan uusiin ruokiin pikkuhiljaa. Meillä ainakin uros koira joka on ollut pois nappularuoalta jo 1,5v niin jos annan sille kupin napuja niin se on kura-veri-ripuli *** 3 päivää ja mikään ei pysy sisällä. Sama on itelläni, että jos syön yht'äkkiä ison ähälämi-pizzan niin saa kovasti kysellä, että "missäs on lähin vessa" Wink

samettikorva kirjoitti:

Pentu nukkuu paljon ja ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että jos se on hereillä useamman tunnin, alkaa kiukkuilu, riehuminen ja pureminen. Pentu on tottunut kodin ääniin ja nukkuu päivisinkin sikeästi. Se menee nukkumaan omia aikojaan ja heräilee kun on nukkunut tarpeeksi. Minulle on sanottu, että pentu nukkuu liikaa, että se ei ole tarpeeksi aktiivinen. Meillä kaikki koirat ovat saaneet nukkua rauhassa ja niistä on kasvanut tasapainoisia yksilöitä. Pentu on kyllä hyvinkinaktiivinen ja touhukas ja leikkisä hereillä ollessaan.

Pennut sammuvat yhtä nopeasti kuin sitten heräävät taas touhuamaan. Meilläkin yksi pennuista oli aina ensimmäisenä takas lootalla nukkumassa ja tuli sieltä viimeisenä. Ja näissäkin on yksilöitä. Pennun tulee saada nukkua niin paljon kuin sitä nukuttaa. Ja kun sille tulee ikää lisää, unen tarve vähenee ja kohta sitä toivos, että voi kun se nukkus enenmmän ja valvos vähemmän Wink

samettikorva kirjoitti:

Minua on neuvottu, että pentu pitäisi viedä jo nyt lenkille ja juoksuttaa sitä metsässä. Metsässä ollaankin oltu, mutta siellä kulkeminen tuntuu olevan pennulle melko rankkaa, minkä vuoksi emme ole vaeltaneet pitkiä matkoja.

Pennulle riittää se liikunta mitä se valveilla olon aikana leikkii ja touhuaa. Korkeintaan totutellaan pantaan ja taluttimeen, mutta mitään "lenkkejä" pikkupentu ei jaksa tehdä. Metsässä olo pennun kanssa on kuin ois työhöön tutustumassa, tehdään lyhyempää päivää kuin aikuiset, helpompia hommia ja katsellaan ja ihmetellään. Siitä se lähtee. Siellä juostaan jos ollaan juoksutuulella, tässä iässä vasta tutustutaan ja aika pitkälle vielä tästä eteenpäinkin.

samettikorva kirjoitti:

Pentu ei vieläkään ole täysin sisäsiisti.

pennuilla tulee jo fyysiset rajat vastaan siihen miksi ne eivät ole heti sisäsiistejä...niiden rakko on kertakaikkiaan niin pieni. Tärkeintähän ei ole se, että pentu oppii pidättämään pissaa vaan että se osaa myös pyytää ulos kun pissattaa. Pikkupennuthan tekevät tämän niin, että ovat hyvin levottomia ja just kun olet huomannut, että hei sitähän pissattaa on jo vahinko tapahtunut, tämä ei ole pennun syy, omistaja oli vain hidas, sehän kertoi jo hädästään. Kun vie pennun ulos aina kun se on herännyt, syönyt, leikkinyt niin toivonmukaan se osaa jo jossain vaiheessa pyytää ulos. Painotin pennun uusille omistajille, että panostakaa sitten sisäsiisteysopetukseen. Pentujen emä on yli 3 vuotias ja se EI OSAA pyytää ulos kun on hätä. Se käyttää oma aloitteista hotelli helpotusta ja käy joskus yöllä työhuoneen lattialle pissaamassa. Uroksen hätää ei voi olla huomaamatta edes yöllä...se vinkuu kyllä siihen malliin, että hätä on suuri.

samettikorva kirjoitti:

Minua on moitittu siitä, että pentu hyppii ihmisiä vasten. se on jo oppinut vähän, että ei saisi hyppiä, muuta minkäs sitä innostuessaan voi. Pari kertaa pentu on näykkäissyt ihmisiä ja taas olen huono koiranomistaja. Minua pentu ei enää pure.

Tässä voi syyttää jo niitä joiden päälle pentu hyppii. Ollaanko sille heti lepertelemässä "voi ihana pentu, tule tule tänne"? Annetaan sen hyppiä ja sitten vasta kun se on rauhoittunut niin palkitaan se antamalla sille huomio. Omat koiramme hyppivät vasten kun tulemme kotiin. Meitä se ei häiritse, koska emme sitä enää oikeastaan itse huomaa, emmekä lepertele koirille heti kotiin tultuamme. Sitten kun tulee vieraita niin huomaan vasta ongelmamme. Mutta en pidä silti itseäni huonona koiranomistajana...

samettikorva kirjoitti:

Olenkohan liian herkkä ihmisten kommenteille? Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että neuvoja ja ohjeita tulee joka suunnasta? Tietenkin otan neuvoja vastaan ja haen hyviä vinkkejä itsekin. Välillä vaan tuntuu, että kukaan ei luota taitoihini, kun ollaan aina neuvomassa ja kyselemässä!

Pahempaa olisi se, että uusia koiraharrastajia ei kukaan neuvoisi. Ruokinta, koulutus yms asioissa on niin monta oikeaa tapaa kuin on tekijääkin. Ota tieto vastaan ja suodata ja opi. Ei kirjoja lukemalla tule viisaaksi, ainoastaan elämä opettaa. Näin se on myös koirapuolella. Toisten harrastajien omat kokemukset ovat tärkeintä tietoa tässä harrastuksessa.

samettikorva kirjoitti:

Olisi kiva tietää, millaisia muiden pennut ovat olleet? Miten nopeasti ovat oppineet eri asioita, mitä ongelmia on ollut jne.

Loppuun onkin sitten hyvä todeta, että minullahan ei yhä edelleenkään ole ollut yhtään pentukoiraa.(paitsi yksi kasvattamani pentue) Urokemme oli 4,5v ja narttu 9kk kun tuli meille. Mutta hei, eikös juuri lapsettomat ole parhaimpia neuvomaan miten niitä "teidän" kakaroita tulisi kouluttaa Laughing

Paljo iloisia hetkiä pentusi kanssa!
paivi  

LähetäLähetetty: To 02.08.2007 17:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hei,
kommentoisin asiaan, että kun omasta koirasta on kyse, niin kaikki on enemmän tai vähemmän herkkiä kommenteille. Mitä enemmän koiria omistaa, alkaa oppia, että jokainen on oma yksilönsä eikä aina kaikki ole edes kiinni kasvatuksesta. Jokaisen koiran kanssa törmää jonkinlaisiin vaikeuksiin, ne vaan on kaikki vähän erilaisia. Sama pätee nopeasti oppimiseen - mitä koira oppii nopeasti on myös yksilökysymys.

Monesti asiat selviävät kuitenkin, kun huolehtii siitä, että koiralla on tarpeeksi virikkeitä ja ihmisen seuraa sekä kunnon päivärytmi.

Kun minulla oli ensimmäinen koira, olin ihan pökertyä ihmisten ja kirjojen neuvoista. Vuosien varrella huomaa, että on vaikea kuvata koirista oppimaansa, usein mahdotontakin ilmaista sitä tarkasti. Hevosten yhteydessä puhutaan hevosmiestaidoista, samaa on koirankin pidossa.

Jos ottaa neuvoja kirjaimellisesti, joutuu usein ojasta allikkoon. Mielestäni tärkeintä on pyrkiä oppimaan, miten koira näkee maailman. Sitä kautta voi tulla ihan uusia näköaloja yhteiseloon koiran kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Suomen Beaglejärjestö - Finska Beagleklubben r.y