Mitä metsässä voi harrastaa?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
Lugano
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 06.02.2007 14:23
Paikkakunta: E-pohjanmaa

Mitä metsässä voi harrastaa?

Viesti Kirjoittaja Lugano »

Mitä muuta kuin metsästystä voi beaglen kanssa tehdä metsässä? Missä se saisi toteuttaa itseään ja nauttisi siitä.
antti1979
Viestit: 127
Liittynyt: Pe 23.09.2005 7:50
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti1979 »

No mä veikkaan että beagle kyllä keksii tekemistä itse kunhan sen vie metsään...
Sinttura & Junttura
Viestit: 770
Liittynyt: To 22.09.2005 8:45
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinttura & Junttura »

Keväällä ja Kesällä (sulan maaan aikaan) voi koiralla harrastaa MEJÄä

Tässä vähän linkkejä:
http://www.tupla-taplan.com/meja.html
http://www.noutajat.com/harrastukset/harrastus_meja.htm
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
paivi
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 05.09.2006 9:35

Viesti Kirjoittaja paivi »

Jos kysyjän tarkoitus on kysyä tätä ihan yleisesti, ei niinkään kilpailumielessä, niin tässä vinkkejä, joita itse olen tehnyt, kun en ole enää jänismaastoille päässyt.

Mejän (verijälki) lisäksi voi tehdä jäljen muullakin tavalla. Sido makkaraan naru, hiero makkaraa alkupisteeseen, merkitse se itseäsi varten esim. muovinauhalla, ja vedä makkaralla jälki, lopuksi jätä makkara jäljen päätepisteeseen. Aloita lyhyistä jäljistä ja pidennä koiran taidon karttuessa. Älä anna koiran nähdä, kun teet jäljen. Anna koiran työskennellä vapaasti ja itsenäisesti pitkä hihna löysällä, näin se nauttii jäljestämisestä eniten.

Jäljen voi tehdä myös mm. laittamalla tonnikalaa sukkahousuun. Kaikki vähän kosteat herkut käy hyvin.

Myös ihmisjäljen voi tehdä. Omat beagleni tykkäävät kovasti mennä myös tutun ihmisen jäljen perässä. Minulla on kaksi beaglea ja tämän teen useimmiten niin, että kävelen lenkin toisen beaglen kanssa ja sen jälkeen toisen beaglen kanssa saman lenkin heti perään. Jälkimmäiselle beaglelle riittää puuhaa, kun jäljistä päättelee lenkin. Tätä voi tehdä metsässä, mutta myös hiekkateillä. Pienet matkat asvalttiakin voi osua matkan varrelle, mutta ei kannata tehdä pitkiä lenkkejä pelkästäänn päällystetyillä reiteillä, koska haju ei jää näihin pintoihin.

Olen myös mennyt koiran kanssa metsikköön flexin kanssa ja antanut sen tutkia mitä haluaa. Tämä rentouttaa koiraa kovasti, jos se saa tutkia omaan tahtiinsa.

Eri beaglet on mun kokemuksen mukaan erilaisia. Jotkut ottaa enemmän hajua ilmasta, toiset maasta. Mulla on nyt beagle, joka on enemmän ilmavainuinen, tosi nopea, mutta ei niin hyvä tarkassa työssä, helposti innostuva ja beagle, joka on maavainuinen, hitaampi, mutta erittäin tarkka ja pikku hiljaa syttyvä. On mielenkiintoista nähdä niiden suoritusten erot ja ymmärtää syvemmin niiden persoonallisuutta.

Metsässä voi tehdä myös muuta kuin jäljestystä. Metsästä löytyy usein kiviä, kalliota, kaatuneita puita yms. ja siellä voi harrastaa erilaista kiipeilyä ja tasapainoilua, hyppimistä. Minun nuorempi koira pitää kovasti tasapainoilusta kivirykelmissä ja se myös tutkii erilaisia hajuja kivikoista. Toinen beagleni pitää vauhdista ja hyppää hyvin.

Tällaisia citymetsäharrastuksia olen itse harrastanut beaglejeni kanssa. Näihin riittää pienikin metsikkö. Olen tehnyt myös verijälkiä jonkin kerran. Liian nuorelle koiralle ei kannata verijälkeä tehdä, ehkä 1 vuosi on hyvä raja. Veri voi tuottaa ensikertalaiselle voimakkaitakin stressireaktioita. Jos koira pissailee jäljestyksen alussa, se on merkki jonkinnäköisestä jännityksestä. Kannattaa antaa koiran vaan pissailla ja aloittaa sitten rauhassa jälki omaan tahtiin.

Niin kuin jänismetsästys parhaimmillaan, nämäkin pienet harrastustuokiot parantavat koiran ja omistajan välistä suhdetta. Vaikka koiran antaa työskennellä itsenäisesti, omistajan pelkkä läsnäolo positiivisessa tilanteessa lujittaa koiran uskoa siihen, että yhdessähän tätä tehdään ja että se on varsin hyvä metsästäjä ja omistaja on itseasiassa varsin hyvä ihminen.

Minun beagleilyni alkoi kilpailuharrastuksista, mutta olen pikku hiljaa siirtynyt tällaiseen stressittömämpään yhdessäoleiluun koirieni kanssa. Beagle on ihana rotu sellaiselle, joka haluaa seurata koiran työskentelyä ja oleilla luonnossa, vaikkakin ihan citymetsikössä. Oma kokemukseni on, että kontaktiharjoitukset beaglen koulutuksessa ovat hyviä, mutta nuoren beaglen kanssa ei kannata harrastaa pelkästään niitä, vaan tarjota lisäksi mahdollisuuksia myös itsenäiseen työskentelyyn. Joten, Lugano, metsään vaan!
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Tuota - , ..........., no joo.
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

KeijoN kirjoitti:Tuota - , ..........., no joo.
Mitäs nyt?
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Älä välitä Päivi tuosta minun aikesemmasta kannanotosta.
Tuosta sun kirjotuksesta näkee että Mejässa sulla on tietoo ja kokemusta.
Meikeleisellä ei niinkään.
Lugano
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 06.02.2007 14:23
Paikkakunta: E-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Lugano »

Kiitos vinkeistä!
Vastaa Viestiin