Kuka haluaisi vuosikirjan ja mitä siinnä pitäisi olla?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
Hirmu
Viestit: 243
Liittynyt: Pe 13.01.2006 20:15
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Tähän kohtaan pitäisi (kai?) kirjoittaa (viitaten aloittamaani keskusteluun tietokannasta): Mitä tekevät minun tietoni järjestön tietokannassa??

En ole järjestön jäsen, enkä siihen liity, niin kauan kuin ko. järjestön asenne ja asioiden hoitaminen ei muutu. Aikanani jäseneksi yritin, en ilmeisesti "kelvannut" sittemmin en ole ko. porukkaan kelpaamista kaivannut... ihan vaan foorumin keskustelujen ja muutaman henk. koht käydyn keskustelun pohjalta...

Ihan vaan "muutama" (metsästyskoira)järjestön/yhdistyksen (aktiivi)jäsen on melkoisesti ihmetellyt beaglepuolen touhuja ja sitä, miksi järjestö voi olla näinkin sisäänpäinlämpiävää :?

Minulla on käynyt onni, että olen saanut opastusta asiansa osaavilta pitkänlinjan koiramiehiltä myös minulle uudemman rodun, beaglen, suhteen. Rotujärjestö kun on valitettavasti sitä mitä se on.
Vee-Pee
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.10.2005 1:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Vee-Pee »

Kummaa järjestön turhan päiväistä haukkumista! Tuskimpa kenenkään motivaatio riittää minkään uuden asian eteenpäin viemiseen, jos siitä saa kiitokseksi vittuilut(tietokanta)!
Teemu
Viestit: 48
Liittynyt: Su 26.03.2006 15:20

Viesti Kirjoittaja Teemu »

Antti1979, kiva että selvisi sinullekin noita tietokannan puutteita. Et todellakaan ole ainoa jolla omistajatiedot on vähän sinnepäin. Kannattaa muuten lukea järjestön vastaavien tuo Hirmun aloittama ketju...

Mitä beagleharrastajat liittyvät tähän? Vuosikirjan voi tehdä ainoastaan arvostelujen perusteella. Kennelliitto toimittaa ne rotujärjestölle, siis Suomen beaglejärjestölle.

En ole muuten beagleharrastajienkaan jäsen. Mistä sait käsityksen että olisin?

Vain jäsenille tarkoitettu foorumi olisi luonnollinen jatke beaglejärjestön toiminnalle. Sitten vielä ihmetellään näitä salaseura puheita...

Kuten yleensäkin keskustelussa, provosoida saa, mutta ei provosoitua. Tuossa etusivulla näkyy muuten vilkkainta olleen täällä foorumissa 08.02.2007, peräti 19 ihmistä lukemassa foorumia. Miksiköhän? Siinähän on enemmän porukkaa koolla kuin keskimäärin kokeissa tai näyttelyssä kehän laidalla.
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

Tapelkaa vaan minä annan vaikka jäniksen lihaa!! Äiti lupasi aina karkkia kun riitelin velipoikien kanssa. Se oli sitä "luunappia" "isoisän pastillia". On niin helppoa moittia kun joku saa aikaiseksi isolla työllä jotain. Tietenkin jupisijat ovat aina niitä, jotka ei saa itse mitään aikaan. Itse olen hyvällä tuulella kun sain tänään taas napsauttaa pari jänistä hyvistä piiiiiiittkistä ajoista.

Ajokoirafoorumilla oli pelkkää aukomista keskustelu, niin sinne lisättiin rekisteröitymispakko. Tänne saisi lisätä tuon vain jäsenille palstan. Ei tarvisi kateellisten räksyttää. Pääsee kaikki vähemmällä. Mitään salaseuraa ei ole se, että foorumille pääsee kirjoittamaan/lukemaan vain jäsenet. Monessa autokerhossa on silleen. Ihan vaan syynä se että on helppo haukkua toisten harrastamaa merkkiä suolen tuotteeksi.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Samoilla linjoilla Henkan kanssa.
Lopettakaa hyvät ihmiset järjestön haukkumimen, sillä ne tekevät ihan ilmatteeks ja talkootöinä näitä hommia.
Lähtekää vaikka metälle tuulettumaan, sillä siellä häviää ikävät ajatukset, tämän tiedän omasta kokemuksesta.
Sen olen kyllä kuullut minuakin kokeneemmilta, että joka päivä minkä metsässä vietät, se ei ole pois elinpäivistä.
Jäniksen liha on myös terveellistä, ja erittäin maukasta.
Hirmu
Viestit: 243
Liittynyt: Pe 13.01.2006 20:15
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Kummaa järjestön turhan päiväistä haukkumista! Tuskimpa kenenkään motivaatio riittää minkään uuden asian eteenpäin viemiseen, jos siitä saa kiitokseksi vittuilut(tietokanta)!
Jos tämä oli minulle tarkoitettu: Miten niin turhanpäiväistä? Enkä mielestäni haukkunut mitään/ketään, kysyin lähinnä.

Laki on laki ja täts it!


Lopettakaa hyvät ihmiset järjestön haukkumimen, sillä ne tekevät ihan ilmatteeks ja talkootöinä näitä hommia.
Kritiikkiä, ei haukkuja (vaikka niitäkin varmaan koiruudelleen moni kaipaisi :wink: )

Aika monessa muussakin järjestössä tehdään hommia ihan ilman palkkaa, asenne (ja tulokset) kuitenkin eri luokkaa
Lähtekää vaikka metälle tuulettumaan, sillä siellä häviää ikävät ajatukset, tämän tiedän omasta kokemuksesta.
Samoilla linjoilla... ja aseeksi kelpaa vaikka termari

Jäniksen liha on myös terveellistä, ja erittäin maukasta.
Terveellisyydestä en tiedä, kun en ole tutkimuksia lueskellut, maukkaus riippuu valmistajasta ja mukana menevästä sulattajasta :lol:
timkil
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 06.09.2004 19:50
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja timkil »

Jahas, taas pitää näköjään ruveta roiskimaan sanoja virtuaalipaperille...

Teemu:

Tyhmä kun olen, en saanut ajatusta kiinni tuosta kritiikistäsi koskien edellistä viestiäni, jossa ”paljastin paljon”. Voitko täsmentää?

Epilepsiatutkimuksesta yhteistyössä geenitutkijoiden kanssa olen kirjoittanut ja esitelmöinyt niin monessa yhteydessä, etten jaksa sitä tässä yhteydessä ruveta toistamaan. Tietoa hankkeesta on mielestäni jaettu riittävästi. Samaan asiaan liittyy myös haastekeräys, jonka kyseenalaistit viereisessä topicissa: ”En ymmärrä miksi noinkin suuri rotujärjestö kerää rahaa terveystutkimuksiin. Keräyksessä ei edes mainita kenelle ja mihin tutkimukseen rahat menee.” Osallistumisaktiivisuudesta päätellen jäsenistömme kuitenkin tietää ja ymmärtää keräyksen merkityksen

Liikennevalot eivät perustu mutuun, vaan laskentaperusteena on pystykorvajärjestön jalostustoimikunnassa (Tuomainen) kehitetty riskin laskentakaava. Tuo kaava on hyväksytetty myös kennelliiton jalostustieteellisessä toimikunnassa (SPJ siis toimijana). Tästäkin olen lukuisissa yhteyksissä puhunut ja laskentakaavaa esitellyt (viimeiksi tammikuun beaglepäivillä Kokkolassa).

En ole kasvattaja, enkä tule luultavimmin koskaan olemaankaan. Tosin en ymmärtänyt sitä, miksi minun pitäisi olla.

Suomessa koirarekisteriä pitää Kennelliitto, eivät rotujärjestöt. Omistajatieto on järjestömme tietokannassa sama kuin Kennelliiton kannassa, omistajatietoja on lisätty, jos semmoista tietoa jonkun muun homman ohessa saadaan. Omistajatiedon puuttuminen johtuu siis siitä, ettei omistajailmoitusta tai ilmoitusta omistajan muutoksesta ole tullut Kennelliittoon. Jossakin tapauksessa se voi tietysti johtua inhimillisestä virheestä kirjausvaiheessakin.

Hirmu:

Oletko tosissasi sitä mieltä, että Kennelliiton ja rotujärjestöjen tietokannoissa ei saisi olla omistajatietoa? Omistajatietoahan ei näytetä kummassakaan tapauksessa. Koira voidaan toki hakea omistajan nimen perusteella, mutta jos saman nimisiä omistajia on useita, ei hakutuloksesta voida päätellä sitä, mikä koira on kenenkin vai tuliko kokonaan väärä koira sen vuoksi, ettei kiinnostuksen kohteena ollut henkilö ole toimittanut omistajatietoa kennelliittoon.

Järjestömme nettisivuilla on nähtävissä kennelnimien osalta omistajan nimi ja paikkakunta. Jos vaaditaan, niin tämähän voidaan poistaa (ja tehdä samalla karhunpalvelus harrastajille). Sama tieto on ollut julkisena kuitenkin Koiramme-lehdessä siinä vaiheessa kun kennelnimeä on haettu.

Minun mielestäni tänne pitää saada kirjoittaa kenen vain rekisteröityneen, mutta hullumaiselta tuntuu se, että järjestöä moittivat ne, jotka eivät järjestöön kuulu ja jotka eivät selvästikään ole perillä järjestössä tapahtuvista asioista (eivät tosin voikaan olla, kun vaikkapa lehteäkään eivät saa).

Olen pahoillani, jos kirjoitukseni näyttää jonkun mielestä ahdasmieliseltä/asennevammaiselta/sisäänpäinlämpiävältä.


Timo K.
Timo Kilpeläinen
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

Timo, voisitko kertoa ihan omin sanoin, kansantajuisesti mitä jalostus SINUN mielestäsi on? Tälläisiä hienoja fraasejahan on helppo käyttää?
Siis, mitenkä nämä fraasit pelaavat käytännössä? Miten paljon olet kasvattanut, kuinka nämä %-luvut ja tilastot ovat palvelleet sinun kasvatustyötäsi? Sinulla lienee paljon hyviä kasvatteja, kun osaat hyvin muita neuvoa! Minä olen ymmällä!! Voisin, ehkä vielä oppia jotakin, vaikka olenkin jo näin vanha ja ajatellut panna pillit pussiin! Tosin se on kovasti vaikeaa, kun on kaiken aikansa pikku tytöstä saakka tälle harrastukselle uhrannut! En nyt liioin ole valitellut, sillä vapaehtoistahan tämäkin on ollut!

Tuntuu pahalle, että näitä "kantoja" näin paljon arvostellaan.... Ymmärrän ihan hyvin, että on ollut kova työ ja erehdyksiä (tai virheitä) tulee, mutta sitä en ymmärrä, että niiden varaan pitäsi kasvatustyötä perustaa! Ei ne ainakaan minua mitenkään palvele, enkä siellä käykään!
Hirmu
Viestit: 243
Liittynyt: Pe 13.01.2006 20:15
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Oletko tosissasi sitä mieltä, että Kennelliiton ja rotujärjestöjen tietokannoissa ei saisi olla omistajatietoa?
En ole, enkä ole niin sanonutkaan.
Kennelliiton tietokannassa nimiä ei näy, koska laki sen kieltää (?). Em. asiasta johtuen ihmettelin järjestön tietokannan nimiä.
Omistajatietoahan ei näytetä kummassakaan tapauksessa. Koira voidaan toki hakea omistajan nimen perusteella, mutta jos saman nimisiä omistajia on useita, ei hakutuloksesta voida päätellä sitä, mikä koira on kenenkin vai tuliko kokonaan väärä koira sen vuoksi, ettei kiinnostuksen kohteena ollut henkilö ole toimittanut omistajatietoa kennelliittoon.
Pitää paikkansa, etenkin kun kyseessä on esim. sukunimi Virtanen. Toisaalta oma sukunimeni on sen verran harvinainen, että koirani saa selville hetkessä ja varmuudella.
Järjestömme nettisivuilla on nähtävissä kennelnimien osalta omistajan nimi ja paikkakunta. Jos vaaditaan, niin tämähän voidaan poistaa (ja tehdä samalla karhunpalvelus harrastajille). Sama tieto on ollut julkisena kuitenkin Koiramme-lehdessä siinä vaiheessa kun kennelnimeä on haettu.
Lehti ja netissä julkisena oleva tietokanta luettaneen kuitenkin erilaisiksi tietolähteiksi.

Enkä edelleenkään ymmärrä, miten vaatiminen tähän liittyy, eikö laki määrää jotain? On olemassa yhä huomattavasti ihmisiä, jotka eivät nettiä käytä, tietäätkö he edes tietokannasta? Käsitykseni mukaan asian pitäisi mennä niin päin, että niiden jotka haluavat nimensä julki tulisi siitä ilmoittaa, korjatkaa jos olen väärässä.
Minun mielestäni tänne pitää saada kirjoittaa kenen vain rekisteröityneen, mutta hullumaiselta tuntuu se, että järjestöä moittivat ne, jotka eivät järjestöön kuulu ja jotka eivät selvästikään ole perillä järjestössä tapahtuvista asioista (eivät tosin voikaan olla, kun vaikkapa lehteäkään eivät saa).
Itse ainakin kirjoitin aikaisemmin syyt, joiden vuoksi en ole jäsen (yritetty on). Ja kyllä moitin (tarpeen tullen) tuota toisenkin harrastamani rodun rotujärjestöä, vaikka jäsenenä olenkin.
Ja pitääkö kritiikki aina mieltää moittimiseksi, eikö kirjoitetuista asioista voi ottaa "opiksi" ja miettiä, mitä pitäisi vielä kehittää? Em. tavalla toimittiin toisessa järjestössä ja kritiikkini kohteeksi joutunut/päässyt asia käsiteltiin siellä hallituksen kokouksessa ja siitä tehtiin päätös.
timkil
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 06.09.2004 19:50
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja timkil »

Eeva:

lainaus oli kommentti edelliseen viestiisi ja se olisi pitänyt kirjoittaa auki, mutta ei se vieläkään ole myöhäistä:

Tarkoitin, että puhumme eri asiasta, sinä puhut kasvattamisesta ja minä puhun rodun jalostamisesta ja jalostustoiminnasta. Ne ovat kaksi eri asiaa. Molemmissa voidaan hyvin rakennettua tietokantaa käyttää hyväksi. Tietokannan rakentaminen, sisällön luonti ja hakujen optimointi tietyille ominaisuuksille on osa rodun jalostamistyötä - kasvattamista se ei ole.

Ymmärrän sen, että et tarvitse beaglejärjestön tietokantaa kasvatustyössäsi. Järjestön kannan selailu- ja analysointityökalut on suunniteltu erityisesti käyttökokeiden tuloksien hakemista ja vertailua helpottamaan.

Timo K.
Timo Kilpeläinen
Saga
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 05.09.2006 12:16

Viesti Kirjoittaja Saga »

Vai pitäisi oikein olla beaglejärjestön jäsen että saisi täällä foorumilla kirjoitella.
En kyllä ole kyseisen järjestön jäsen ja enkä monen muunkaan järjestön kenen sivuilla kirjoittelen.
Ajattelin tässä jo hyvissä ajoin kysäistä että saakohan muuten tulla järjestön päänäyttelyä Lepaalle katsomaan vai vaaditaanko sinnekin jäsenkortin esittämistä.
piikeli
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 27.09.2005 15:33
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja piikeli »

Hirmu kirjoitti:
Itse ainakin kirjoitin aikaisemmin syyt, joiden vuoksi en ole jäsen (yritetty on).
Suomen Beaglejärjestön jäseneksi liittyminen ei vaadi mitään sen kummempaa yritystä. Senkun maksaa jäsenmaksun 22eur tilille ja homma on siinä, olet jäsen. Tämän jälkeen kaikki jäsenedut ovat käytössäsi ja saat jäsenlehden neljästi vuodessa. Itsekin liityin jäseneksi, jo silloin kun kiinostuin rodusta, ennenkuin olin Beaglea edes hommannut.

Voit myös vaikuttaa järjestön asioihin ja tehdä ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi, kun olet jäsen. Jos et ole edes jäsen, turha vouhkata ja vaatia muutoksia, ei sillä ole mitään pohjaa. Täällä foorumilla voit toki silti kirjoitella. Onhan näiden keskusteluiden lukeminen aika viihdyttävää. :lol:
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

Täytyy sanoa, että olen vielä enemmän ymmällä!! Kyllä minä olen aina luokitellut nimenomaan kasvattamisen jalostamiseksi! Mutta ehkä se ei olekaan kuin *** lappamista!

Minäkin olen aina silloin tällöin ollut jaostustoimikunnissa! Ensimmäisen kerran olin -60 luvun puolenvälin paikkeilla, kun tuli ensimmäiset jalostustoimikunnat Suomeen. . Olin vinttikoraliitonjalostustoimikunnassa erään toisen henkilön kanssa venäjänvinttikoirille!! Ikää minulla oli 17-18 vuotta! Kaikki kotimaiset & monet ulkolaiset tärkeät sukutaulut osasin kuin vettä vain ulkoa ja olin jo ehtinyt tuottaa pari koiraakin mannermaalta ja vierailla vähän siellä sun täällä opissa miltä hyvät koirat näyttivät! Minulla oli harpilla piirrettyjä "ympyräsukutauluja", joissa näkyi 10-15 sukupolvea.... joitain on vielä jäljellä!!! Jos samat koirat toistuivat (siis olivat linjattuja) sukutaulussa ne olivat väritetty aina samalla värillä! Eli, kun otti sukutaulun käsiinsä, näki heti miten paljon koiralla oli samoja linjoja takana!! Silloin ei ollut hienoja virtuaali parituksia, eikä sukusiitoskertoimia!!

Minulla on aina ollut myös sellainen käsitys, että jalostustoimikunnassa on ihmisia, siis kasvattajia, joilla on käytännön kasvatuksesta näyttöä! Voihan siellä olla tietenkin teoreetikkokin mukana...... Mutta kyllä jalostustoimikuinnan ihmisillä pitää olla kokemusta kasvattamisesta. Ei koiria kasvateta kirjoituspöydän takaa! Minun tiedossa ei ole yhtään muuta yhdistystä missä jalostustoimikunnan jäsenissä ei ole kasvattajia...
Tässä yhdistyksessä edellinenkään jalostustoimikunnan puh.joht. ei ollut kasvattanut yhtään mitään! Ehkä nyt kuitenkin on menty askel eteenpäin niistä ajoista. Tälle yhdistykselle olisi 1 hyvä jalostustustoimikunnan puheenjohtaja; olisi kasvattaja, olisi seurannut hieman mitä ympärilläkin tapahtuu, on todennäköisesti yhteistyökelpoinen ja maltillinen..... voi tietenkin olla, että hän ei ole asiasta kiinostunut! Siis yhä väitän, että jalostustoimikunnan jäsenet pitää olla kasvattanut ja olla näyttöä myöskin kasvatustyössä!

Täältä on piakkoin lähdössä 4 uroksen spermaa Australiaan. Kyllä uskallan väittää, että tämä on juuri sitä jalostamista! Aika sitten näyttää oliko näistä vienneistä hyötyä!
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

eeva resko kirjoitti:Minulla on aina ollut myös sellainen käsitys, että jalostustoimikunnassa on ihmisia, siis kasvattajia, joilla on käytännön kasvatuksesta näyttöä! Voihan siellä olla tietenkin teoreetikkokin mukana...... Mutta kyllä jalostustoimikuinnan ihmisillä pitää olla kokemusta kasvattamisesta. Ei koiria kasvateta kirjoituspöydän takaa! Minun tiedossa ei ole yhtään muuta yhdistystä missä jalostustoimikunnan jäsenissä ei ole kasvattajia...
Tässä yhdistyksessä edellinenkään jalostustoimikunnan puh.joht. ei ollut kasvattanut yhtään mitään! Ehkä nyt kuitenkin on menty askel eteenpäin niistä ajoista. Tälle yhdistykselle olisi 1 hyvä jalostustustoimikunnan puheenjohtaja; olisi kasvattaja, olisi seurannut hieman mitä ympärilläkin tapahtuu, on todennäköisesti yhteistyökelpoinen ja maltillinen..... voi tietenkin olla, että hän ei ole asiasta kiinostunut! Siis yhä väitän, että jalostustoimikunnan jäsenet pitää olla kasvattanut ja olla näyttöä myöskin kasvatustyössä!
Kukaan ei varmaan epäile, etteikö Eeva sulla olisi kokemusta kasvattamisesta. Jos itse haluaisin komean Beaglen ja haluaisin käydä näyttelyissä ja pärjätä, niin olisin varmasti jo soittanut. Tarpeet minulla on kuitenkin toisenlaiset. Niin on monella muullakin mm. Timolla ja Beaglejärjestölläkin. Jos oikein olen asian ymmärtänyt niin järjestö haluaa suomeen Beaglen, jonka toiminta on kuten alkujaankin, mutta vaan itsenäisempi. Toki maailmalla jalostetaan näyttelyihin komeita koiria ja mittareina pidetään sertien määrää. Metsästykseen mittarit on kuitenkin toiset. Rakenne/terveys/kestävyys ja käyttöominaisuudet ovat tärkeimmät.

Minusta ei kannata turhaan nyt asialla vouhkata vaan koettaa jakaa se tieto siten että kasvattajat siitä hyötyy. En usko, että Timo haluaa olla mikään super ikoni, ja arvostettu kasvattaja jonka koirat toimii. Uskoisin, että rooli on enemmän tutkijamainen ja avustava kasvattajien suhteen. Uskosin, että jokaisella kasvattajalla on omia näkemyksiään asioihin ja siten katsontakulma on suppeampi. Luulisin, että "olkopuolinen" henkilö jalostustoimikunnan piikkipaikalla on parempi. Eli en siten pidä jalostustoimikunnan pj:n paikkaa ehdottomasti ansioituneimman kasvattajan paikkana. Kasvattajia toki jalostustoimikunnassa pitää olla ja kokeneita. Suomessakin on kasvattajia, joiden käyttökoirat saa sertejä ja on komeita, vaikka eivät maailman kehissä pärjääkkään niin hyvin.

Edelleen ihmettelen miten kehissä hyvin pärjäävän koiran terveys ja rakenne voidaa sanoa kestäväksi ilman, että sitä käytännössä kokeillaan. Pitää kyllä ihmetellä jos on niin harjaantunut silmä, että sen voi sanoa koiraa vilkaisemalla ja vielä jos kaikki ulkomuototuomarit ovat samaa mieltä.

Ehdotan kaikkiin valionarvoihin juoksukilpailua 10km matkalla ja siihen sopiva aikaraja... :lol: :lol: Jos minä juoksen alle 40min niin kait sitten beaglekin.. :oops: Pitäähän toki olla kestävyyttäkin olla metsässä monta päivää peräkkäin.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

eeva resko kirjoitti:Tälle yhdistykselle olisi 1 hyvä jalostustustoimikunnan puheenjohtaja; olisi kasvattaja, olisi seurannut hieman mitä ympärilläkin tapahtuu, on todennäköisesti yhteistyökelpoinen ja maltillinen..... voi tietenkin olla, että hän ei ole asiasta kiinostunut!
Ja hän olisi.. tahdomme tietää kantasi...
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Vastaa Viestiin