Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko   SUOMEN BEAGLEJÄRJESTÖ
 ALKUUN  BEAGLE-INFO  HAKEMISTO  JÄRJESTÖ  JALOSTUS  TIETOKANTA  TULOKSIA  FOORUMI  VIESTIT
OhjeOhje  HakuHaku  Omat tiedotOmat tiedot  Yksityiset viestitYksityiset viestit  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään

Kuka haluaisi vuosikirjan ja mitä siinnä pitäisi olla?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 12, 13, 14  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Anne  

LähetäLähetetty: To 08.02.2007 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

timkil kirjoitti:
Kaikilla rotujärjestöillä ei ole ollut käytössään yhtä taitavia toimijoita kuin meillä. Siksi ne joutuvat edelleen jakamaan tietoa jäsenistölleen vanhanaikaiseen tapaan – vuosikirjan muodossa. Jostakin syystä meidänkin porukassamme tuntuu olevan halua palata takaisin näihin ”vanhoihin hyviin aikoihin”.

Olen erimielta kuin mitä sinä tuossa kirjoitit. Täällä haluttua vuosikirjaa ja yhdistyksen tietokantaa ei voi verrata täysin keskenään koska tietokannassa ei ole kaikkea sitä tietoa mitä täälläkin ihmiset ovat tahtoneet. Eli esim. näitä kirjallisia arvosteluja kokonaisuudessaan.
Eikä mielestäni vuosikirjan tekeminen ole mihinkään vanhaan aikaan palaamista. Väitän että läheskään kaikilla järjestön jäsenillä ei ole tietokonetta saati nettiä käytössään. Vuosikirja taasen olisi kaikkien mahdollista hankkia. Arvokas tieto säilyisi kirjoissa ja niitä voisi selata koska ja missä vaan. Paperiversio ei siis häviä mitenkään tietokannalle.

En oikein muutenkaan ymmärtänyt timkilin ylistystä tietokannasta, sehän on kuitenkin eri asia kuin vuosikirja. Tietokanta ymmärtääkseni enää vaadi niin suuria työpanoksia koska se on jo olemassa. Hienoa että se on tehty ja joku sitä päivittää. Tosin itse en koskaan selaa järjestön tietokantaa, mielestäni Kennelliiton KoiraNet on helppokäyttöisempi ja sieltä löytyy myös muut minua kiinnostavat rodut (niitä löytyy useita). Tämä oli siis ihan henkilökohtainen mielipiteeni.

Olen itse sitä mieltä että Beaglejärjestön tulisi julkaista vuosikirjaa. Rahasta tuskin (ei ainakaan pitäisi) on kyse, sillä onhan kyseessä suuri järjestö. Paljon paljon pienemmät järjestöt pystyvät julkaisemaan vuosikirjaa ja kuitenkin tilinpäätös on plussalla.
Onko siis kysymys siitä, ettei järjestö halua julkaista vuosikirjaa? Tekijöiden puutteesta tuskin on kyse.
Itse olen kirjoittanut vuosia pariin yhdistykseen arvosteluja, rekisteröintejä sun muita juttuja puhtaaksi ja homma ei todellakaan ole vaikeaa! Joskus olen tehnyt koko vuoden yksin, joskus jonkun toisen kanssa. Ja se on vielä kaiken lisäksi mukavaa ja opettavaista puuhaa, ainakin minun mielestäni. Shocked

Eli jos ei muita innokkaita tekijöitä löydy, voi ilomielin osallistua vuosikirjan tekoon, talkootyönä ilman palkkaa. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Gia  

LähetäLähetetty: To 08.02.2007 14:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suuret kiitokset vain kaikille jotka ovat vääntäneet tietokantaa, en väheksy heidän tekemää työtään. työ on ollut valtava.
Mutta olen huomannut, että siellä esiintyy melkoinen virhe myös. Se on tullut sen myötä kun näyttelyarvostelut muuttuivat. Ennen jaettiin sertifikaatinarvoisia, ykkösiä, kakkosia, kolmosia... eli nykyisiä erinomaisia, erittäin hyviä, hyviä, tyydyttäviä...

erinomainen (ERI) = ent. SA
erittäin hyvä (EH) = ent. 1
hyvä (H) = ent. 2
tyydyttävä (T) = ent. 3

Nyt kun käydään lukemassa tietokantaa niin siellä lukee näyttelytuloksena esim. JUN2 ... ok... eli ymmärtäisin vanhojen sääntöjen mukaisesti tämän tarkoittavan junnuluokan koiraa, joka on saanut arvosanan hyvä. Kun käyn sen sitten tarkastamassa koiranetistä, niin tulos todellisuudessa onkin EH. Tästä seuraa se, ettei vanhat ja uudet näyttelytulokset ole enää balanssissa, eivät ole vertailukelpoisia. Eli pitää tietää milloin säännöt muuttuivat ja lotota siitä mitähän tulos oikeasti tarkoittaakaan... Kerran nimittäin jäin hoomoilasena katsomaan tulosta JUN2 JUK1... miten ihmeessä hyvän saanut on voinut osallistua kilpailuluokkaan???? Siksipä menin lukemaan koiranetistä vastaavat tulokset... Eli tulos olisi nykyisten sääntöjen mukaan JUN EH1... Joten kaiken kaikkiaan tietokannassa olisi muokattavaa näyttelyarvostelujen osalta. Minäkin toivoisin sinne myös ne kirjalliset arvostelut, jos se suinkin vain olisi mahdollista...
timkil  

LähetäLähetetty: To 08.02.2007 14:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eija:

katso: http://www.beaglejarjesto.fi/tietokanta/index.htm

ja sieltä "Huomioikaa tulosten kirjaustapa 1.1.2003 alkaen

Timo K.
Gia  

LähetäLähetetty: To 08.02.2007 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Embarassed ...no insinöörihän ei tunnetusti lue ohjeita Laughing ...ennen kuin savun hälvettyä...
Anne  

LähetäLähetetty: To 08.02.2007 14:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

timkil kirjoitti:
Eija:

katso: http://www.beaglejarjesto.fi/tietokanta/index.htm

ja sieltä "Huomioikaa tulosten kirjaustapa 1.1.2003 alkaen

Timo K.

Ja nythän eletään jo vuotta 2007 joten eikö tietokannan kirjaustapaa ole vielä saatu ajantasalle ja korjattua? Sivulla oleva Kennelliiton tiedotekin on jo aikansa elänyt. Muistan kyllä vielä hyvin tuon tiedotteen, silloin ei todellakaan tulokset tulleet yhdistyksille ajoissa. Asia on nyt toinen, tulokset tulevat suht nopeasti yhdistyksille.

Kun kerran on tehty hieno tietokanta, miksei sitä voi vielä kehittää ja tehdä se tämän päivän näyttelysääntöjä vastaaviksi ilman että tarvitsee muuntaa tulokset omassa päässään oikeaan ja ymmärrettävään muotoon.
Tässä esim yksi syy miksi Kennelliiton tietokanta on mielestäni selvempi ja ymmärrettävämpi. Tulosten päässä muunteleminen on mielestäni turhaa ja sotkee vaan ihmisiä. Tämäkin on siis yksi hyvä syy miksi vuosikirja on tarpeellinen, siihen tieto saadaan oikeassa ja hyvin ymmärrettävässä muodossa.

Entä onko Beaglejärjestön tietokannassa jotain sellaista tietoa mitä ei Kennelliiton KoiraNetistä löydy? Tällä siis tarkoitan tuloksia sun muita, virtuaaliparituksia voi ainakin KoiraNetissä tehdä.
Takaisin alkuun
Teemu  

LähetäLähetetty: La 10.02.2007 16:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taisi jalostusjaoston puheenjohtaja vetäistä palkokasvin sieraimeen kun erehdyin sanomaan järjestöä salaseuraksi.

Olen kyllä kuullut juttuja järjestön ahdasmielisyydestä ja sisäänpäin kääntymisestä, mutta en olisi uskonut sen olevan noinkin totta. Pakko uskoa kun itse lukee.

Vuosikirjanhan luulisi olevan suuri etu jalostusjaostolle. Kasvattajat voisivat selailla arvosteluja ja tietoja ihan itse. Ehkä jotkut haluavat kuitenkin päteä pitämällä tiedot itsellään. Esimerkiksi noita jalostusjaoston puheenjohtajan esittämiä prosenttilukuja en onnistu saamaan esille tietokannasta. En kyllä ymmärrä mitä merkitystä niillä on tähän asiaan. Tilastoilla saa aina esiin haluamiaan kohtia. Voitaisiin tietenkin esittää esim. näin: 100 %a EK-koirista on käynyt näyttelyissä, "näyttelylinjaisen" kennelnimen omaavat koirat eivät pystyneet tähän. Ilahduttavan aktiivisia näyttelyissäkävijöitä nuo "käyttökoirat".

Laskeeko jalostusjaoston puheenjohtaja esim. Daragoj kennelnimellä kasvatetut koirat "näyttelylinjaisiin"? No, oletan näin.
Mihin lasketaan koirat joilla on Daragoj emä ja "käyttölinjainen" isä? EK koiria ne eivät ole, mutta ei mielestäni "näyttelylinjaisiakaan".

Eiköhän vuosikirjan voi unohtaa kun lukee järjestöaktiivin kirjoituksen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
piikeli  

LähetäLähetetty: La 10.02.2007 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teemu kirjoitti:
Taisi jalostusjaoston puheenjohtaja vetäistä palkokasvin sieraimeen kun erehdyin sanomaan järjestöä salaseuraksi.

Olen kyllä kuullut juttuja järjestön ahdasmielisyydestä ja sisäänpäin kääntymisestä, mutta en olisi uskonut sen olevan noinkin totta. Pakko uskoa kun itse lukee.

No HUH HUH!!

Käyttölinjaisiksi koiriksi voidaan minun mielestäni laskea, puhdasverisestä metsästysrodusta puhuttaessa vain ja ainoastaan koirat, joiden suvusta löytyy vähintään muutama sukupolvi taakseppäin vain metsästys koiria. Ei niiden kaikkien tarvitse olla kokeissa palkittuja, mutta kuitenkin ajavia yksilöitä. On vaan pahuksen vaikea todentaa koiria ajaviksi yksilöiksi, jos sitä ei ole virallisissa kokeissa todennettu. Näyttelylinjaisia metsästyskoiriahan ei pitäisi olla olemassakaan?

Käyttökoira mielestäni on sitten eri asia. Tähän ei tarvitse olla suvussa yhtään ajavaa koiraa, kunhan ko yksilö on ajava.

Vuosikirjan tekeminen on minulle edelleen täysin yhdentekevää. Minusta toi Beagle tietokanta on parempi kun koiranetti, selkeämpi käyttää ja monipuolisempi.
Takaisin alkuun
eeva resko  

LähetäLähetetty: La 10.02.2007 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mihin hyödynnät näitä nettejä "Piikeli"?? Minä en ole tarvinut kumpaakaan! Ymmärrän, jos nautakarjaa jalostetaan prosenteilla ja keskiarvoilla, mutta koiriin se ei valitettavasti päde! Nautakarjassa jalostetaan jotain rasva% tai vähemmän läskiä.....
Koira on kokonaisuus ja jos sinulla on esim. beagle, silloin numero yksi pitäisi olla rotutyyppi! Eli tulisi heti tunnistaa, että koira on beagle, eikä tarvi hetken arvailla mitä rotua on, vaiko onko sekarotuinen? Jos sillä ei ole mitään väliä, niin silloinhan on sama millä metsästetään ja voi todellakin käyttää %:teja!!! Terveyttä ei mielestäni pitäisi tähän asiaan sotkea lainkaan. On mielestäni itsestään selvää, ettei kukaan tahallaan sairaita halua kasvattaa!! Rodunomaisen koiran voi saada ajamaan, mutta rumasta ei saa kaunista ja rodunomaista tekemälläkään!!

Kasvatetaan sitten metsästys- tai näyttelykoiria, niin minä en ole koskaan luottanut kuin omiin silmiin, korviin ja mielipiteeseeni. Haluan ehdottomasti tietää jalostukseen käytettävästä koirasta muutakin kuin EK numeron ja jotain %. En ole tutkia, mutta kylläkin kasvattanut koiria yli 40 vuotta!! Se, mikä näyttää tilastoissa ja % paperilla hyvältä ei useinkaan pelaa käytännössä! Joku koetulos on suuntaa antava, mutta haluaisin itse ehdottomasti nähdä miten koira pelaa metsässä! Numerot ovat aina ikävä kyllä vain numeroita. Samoin, jos astuttaisin metsästyskoirani, pitäisin huolen että uroksella ei olisi samoja ulkomuodollisia virheitä, kuin nartullani. Mistä saisin tämän tiedon, kun ei ole vuosikirjoja!! Jos niiden perusteella löytäisin uroksen, kävisin sitten katsomassa miltä koira livenä näyttää ja katsastaisin sitten myös metsällä, jos se muuten minulle kelpaisi! Kuten edellä on tullut selväksi, kaikki koirat eivät ole käyneet kokeissa, mutta niillä metsästetään! Niiden taipumukset eivät näy edes numeroina!!
Takaisin alkuun
antti1979  

LähetäLähetetty: Su 11.02.2007 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulutko Teemu rotujärjestöön?
Takaisin alkuun
timkil  

LähetäLähetetty: Su 11.02.2007 13:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Morjens kaikille, vastailen taas esille tulleisiin kysymyksiin näin sunnuntaipäivän ratoksi.

Anne kirjoitti:

”Kun kerran on tehty hieno tietokanta, miksei sitä voi vielä kehittää ja tehdä se tämän päivän näyttelysääntöjä vastaaviksi ilman että tarvitsee muuntaa tulokset omassa päässään oikeaan ja ymmärrettävään muotoon.”

SBJ:n tietokannassa näyttelytiedot ovat siinä muodossa kuin ne Kennelliitolta tulevat ja samassa muodossa ne ovat myös Kennelliiton tietokannassa. Kennelliiton kannasta tuloksia haettaessa tehdään sitten konversio, jossa numerot muutetaan tekstiksi. Kannassa ne ovat numeroina siksi, että numeroilla voi laskea, teksteillä ei voi.

Anne edelleen:

”Entä onko Beaglejärjestön tietokannassa jotain sellaista tietoa mitä ei Kennelliiton KoiraNetistä löydy? Tällä siis tarkoitan tuloksia sun muita, virtuaaliparituksia voi ainakin KoiraNetissä tehdä.”

On siellä ja sitä paitsi beaglejärjestön tietokantaan on korjattu beaglea koskevat virheet sitä mukaa kun niitä havaitaan. Uutta tietoa kertyy esimerkiksi nyt aloitetun beagletutkimuksen myötä. Tutkimus tulee kohdistumaan 2003 syntyneisiin koiriin ja tällä hetkellä tekevät paikallisyhdistykset töitä omistajatietojen täydentämiseksi. Täydennetyt tiedot palautuvat sitten aikanaan kantaan.

Lisäksi kannassa on terveystutkimuksen myötä tullutta tietoa. Epilepsiakyselyn aineistoa hyödynnetään jo nyt virtuaaliparituksessa. Muitten vikojen ja sairauksien osalta ”liikennevalot” lisätään heti, kun aineistoa on riittävän kattavasti. Tällaisia ominaisuuksia ei Kennelliiton tietokannassa ole.

Teemu:

”Laskeeko jalostusjaoston puheenjohtaja esim. Daragoj kennelnimellä kasvatetut koirat "näyttelylinjaisiin"?”

Kyllä lasken.

Teemu edelleen:

”Mihin lasketaan koirat joilla on Daragoj emä ja "käyttölinjainen" isä? EK koiria ne eivät ole, mutta ei mielestäni "näyttelylinjaisiakaan".”

Voitko tarkentaa?

Eeva Reskon viesti La 10.02.2007 22:55 kokonaisuudessaan:

Noista prosenttien merkityksestä olen täysin eri mieltä ja eri mieltä ovat myös arvostamani asiantuntijat. Lainatakseni esimerkiksi Anna-Elisa Liinamon esitystä Kokkolan beagletapahtumassa tammikuussa:

”Mitä on jalostus?
Jalostus ON koko populaation perinnöllisen tason parantamista jonkin ominaisuuden suhteen.
Jalostus EI OLE pentujen teettämistä tai yksittäisten huippueläinten tavoittelua!”

Kyseessä on siis suora lainaus isoine kirjaimineen.

Antti 1979:ltä hyvä kysymys, jonka olisi voinut kohdistaa muutamalle muullekin…

Timo K.
Pakkasaamu  

LähetäLähetetty: Su 11.02.2007 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

timkil kirjoitti:

Antti 1979:ltä hyvä kysymys, jonka olisi voinut kohdistaa muutamalle muullekin…

Timo K.

Oma vastaukseni: EN ole. Enkä ole niin kauaa kun SBJ:ssä ei ole perhejäsenmaksua. Riittää että talouteemme tulee yksi yksi suomen beagle-lehti.
Takaisin alkuun
Teemu  

LähetäLähetetty: Su 11.02.2007 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Antti1979, en kuulu Suomen Beaglejärjestöön, jos sitä tarkoitit. Hain Suomen Beaglejärjestön tietokannan omistajahaulla koiriasi. Haku ei löytänyt yhtään omistamaasi koiraa. Oletko koskaan edes omistanut beagleä?

Kuulun moneen muuhun rotujärjestöön jäsenenä. Olen toiminut niissä niin hallituksen jäsenenä kuin omimman rotuni rotuyhdistyksen puheenjohtajana ja jalostustoimikunnan puheenjohtajana.

Oikeastaan Suomen beaglejärjestön jalostusjaoston puheenjohtaja paljasti paljon tuossa viimeisessä kirjoituksessaan. Liinamohan on hankkinut meriittejä lähinnä nautojen jalostuksesta. Nyt tekeillä olevat koirien blup-indeksit ja muut tutkimukset kertovat vasta vuosien kuluttua onko niistä mihinkään.
Nuo jalostusta koskevat lainaukset ei mitenkään liity prosentteihin. Jonkin ominaisuuden (maidon rasvaprosentti, eläimen rasvaprosentti, lonkat, metsästysominaisuudet) parantaminen ei ole koko populaation perinnöllisen tason parantamista. Paitsi tietenkin tuon YHDEN ominaisuuden osalta.
Koiria ei kuitenkaan voi jalostaa vain yhden ominaisuuden perusteella.

Miten muuten beaglejärjestö on selvittänyt epilepsian periytyvyyden? Missään muussa rodussa en ole kuullut moista. Vai laitetaanko niitä varoitusvaloja ihan mutu pohjalta?

Tuohon salaseuraan vielä, miksi beaglejärjestö on vastaan vuosikirjaa? Tiedot koirista olisi tärkeitä kasvattajille. Tietääkseni beaglejärjestö ei ole kasvattanut yhtään beagleä.

Jos rodun yksi kuuluisimmista kasvattajista maailman laajuisesti ei kuulu oman maansa rotujärjestöön niin missä on vika? Kasvattajassa vai järjestössä?

Lopuksi hieman muunneltuna lainaus toisesta rodusta "Kun me lähdemme niin beagle jää" Kannattaa miettiä sitä niin jalostusvalinnoissaan kuin yhdistystoimissaankin. Yllätyksekseni järjestön jalostusjaoston puheenjohtaja ei olekkaan kasvattaja. Tai oliko se noiden kirjoitusten jälkeen nyt mikään yllätys.
Takaisin alkuun
Anneli  

LähetäLähetetty: Su 11.02.2007 16:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anteeksi! Embarassed
En rekistöröinti vaiheessa kyllä mistään nähnyt sellaista tietoa, että pitää olla järjestönne jäsen, että saa rekisteröityä fooromiin!!!! Brick wall
Luulin, että pelkkä kiinostus yhteiseen asiaan riittää ja onhan se mullakin tuo parempi puolisko järjestön jäsen, mutta jos tämä ei riitä, niin voitte kyllä poistaa minut foorumista.
Olen pahoillani, jos tietämättömyyttäni olen aiheuttanut hääminkiä teidän järjestössänne! Silenced
Minäkin odotan sitä perhejäsenmaksua!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Sinttura & Junttura  

LähetäLähetetty: Su 11.02.2007 16:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitoin puheenjohtaja Kivimäelle ajovoittajaottelun jälkeen kirjeen, jossa pyysin että Johtokunta ehdottaa vuosikokoukselle tästä perheenjäsen asiasta, kun se on niitä asioita mihin pitää saada vuosikokouksessa päätös.

Jos ko.asiaa ei ole edes vuosikokouksen esityslistalla (on sitten asia erikeen mitä vuosikokous siitä päättää) tämä jäsen eroaa. Jos beaglejärjestö ei tarvitse miestäni (perhe) jäseneksi, omistaa 50% talomme beaglekannasta ja on SE joka niiden kanssa metsästää,ei yksi sota (=järjestö) tarvi minuakaan jäseneksi.
antti1979  

LähetäLähetetty: Su 11.02.2007 19:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensin Teemulle. Omistan beaglen, jostain kumman syystä nimeäni ei kuitenkaan löydä omistajahausta. Asia on vireillä kennelliiton ja Antti Salkosen kanssa.

Toiseksi minä en ainakaan puutu beagleharrastajat ry:n asioihin, älä sinäkään meidän järjestömme asioihin ennen kuin olet maksanut jäsenmaksun. Toivoisinkin tässä vaiheessa että järjestömme foorumille voisivat kirjoittaa vain järjestön jäsenet. Tuntuu että kaikki provosaatio tulee näiltä ei jäseniltä ja rakentava keskustelu hukkuu nokitteluun. Tällainen ei liene kovinkaan vaikeaa toteuttaa.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 2 Yht. 14

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Suomen Beaglejärjestö - Finska Beagleklubben r.y