Koiran herkkyys/löysyys.

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Koiran herkkyys/löysyys.

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

En sitten tiiä onko tää liian vakavaa puhetta jalostusneuvojan kirjoittamana, mutta sanonpahan silti.
Metästyskäytössähän koira ei mielestäni "puhu" milloinkaan liikaa, jos sen äänestä tietää milloinka se mitäkin tekee.
Se on sitte eri asia kokeessa, jota minä ainakin pyrin herkkää ja liian innokasta koiraa arvostelemaan vähän "löysästi".
Tässsä nyt tulee mieleen oma Arskani (tosin pojan), jota luin metässä kuin piru raamattua, kun herkkä koira oli.
Siitä ei silloin vaan pidä ressiä ottaa, vaan tosiasiat on pakko tunnustaa ja niistä aina rehellisesti puhuttavan.
Olin kerran Arskan kanssa piirin kokeissa, jossa mulla oli Tuomarina jo pitkälti ehtoopuolella oleva kokenut kaveri ja sitten vastapanotteisesti nuori harjoittelija.
Katsoin koepaikan niin hyväksi, että Tuomarit antoi luvan laskee koiran irti autosta, kun aikakin antoi myötä.
Ei menny kun pari minuttia kun, kun Arska antoi sarjanomaisesti ääntä, jota sitten jatkossa harvaan takomalla tuli jatkuvasti.
Se oli aka isohko metsälampi jota koira rupesi hitaasti äänen kanssa kiertämään.
Kyllä mulla oli siinä naurussa piteleminen, kun pojat siinä veti yhtenäistä viivaa ajotaulukkoon.
Koiranhan olisi voinut sulkee jo aikasemmin, mutta annoin sen noin kolmen vartin verran touhuta, että jompikumpi sen tuomareista sen hoksasisi.
Minulle olisi voinut käydä ihan samallalailla jos en koiraa tuntisi.
Silloinkun Arska rupesi ajamaan, niin äänen voimakkuus kohosi puolella ja sitä tuli tiheesti, varsingin jos täysikokoinen oli kyseessä - ja kertova se oli.
Siinä oli vieläkin naurussa piteleminen , kun vanhempi tuomari sanoi jo siinä koiran kiinni ollessa, että se ei sitten ajanu yhtään, niin siihen vastasin, ei sitten niin yhtään ei.
Voi kun saisi vielä samallaisen koiran.
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Kyllähän se varmaan on niin, että tuomareiden on tarkkaan katsottava ja kuunneltava koko päivä jos ei koiran tekemiset ole ennestään tuttuja. Haun herkkyydet varmentuu yleensä juuri sillä hetkellä kun ajo lähtee, se verran eri saundi on silloin koiralla.

Itselläni ei ole mitään herkkyyksiä vastaan, ts. jos haukahdukset on informatiivisia, järkeviä ja johtaa tulokseen. Minkäs sille mahtaa jos ei innoissaan mahda pitää kuonoa kiinni.

Eri asia on sitten tyhmyys, höpöttely vailla päätä ja häntää.

Toiveena tosiaan olisi näistäkin huomattavasti tarkemmat kirjaukset papereihin, silloinkin kun se ei pisteiltään mitenkään vaikuta koiran tulokseen. Jalostusasioissahan me sinne metsään mennään...?
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Velipoikakin joka on yhtä kova jalostamaan (harrastuksen omaisena) ajaviakoiria kuin minäkin, niin on aikalailla samoilla linjoilla jalostuksesta kuin minäkin, vaikka on täysin S-ajokoiramies, mutta ymmärtää myös täysin Beaglenkin. (vaikka vähän luonnevikainen onkin)
Kauemmin tätä lajia harrastaneet muistanevat ajan, kun S-ajokoiralta tuli sääntö, että ajavakoira ei saa narahtaakaan yöjälelle.
En nyt ihan tarkkaan muista joko meillä oli silloin yhteiskokeet käytössä, mutta paremmin muistanevat saavat tämänkin korjata.
Velimies sanoi ainakin silloin, että nyt ruvettiin pistämään koiran metsästysintoo alaspäin, johon yhdyin täysin.
Ei siinä montaa vuotta menny kun taas hyväksyttiin pieni äänenanto yöjäljelle. ( 10 haukkua ennen miinustamista )
Ainakin minun ajatukseen tää sopi vallan mainiosti noin yhteiskokeittenkin perusteella, mutta noin henkilökohtaisesti toivoisin tässäkin pienelle koiralle vähän enempi armahdusta.
Vastaa Viestiin