Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko   SUOMEN BEAGLEJÄRJESTÖ
 ALKUUN  BEAGLE-INFO  HAKEMISTO  JÄRJESTÖ  JALOSTUS  TIETOKANTA  TULOKSIA  FOORUMI  VIESTIT
OhjeOhje  HakuHaku  Omat tiedotOmat tiedot  Yksityiset viestitYksityiset viestit  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään

Beaglen jalostuksesta
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Maria-Riitta Huhta  

LähetäLähetetty: Ti 17.03.2015 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite jos nyt pentuja tekisin , niin mulla olis varmaan lonkat ne tärkeimmät.
Huolestuttavalta vaan näyttää nuo tulokset kuvattujen määrän. Sydän tulis toki mukana kun itellä nyt kaksi "sydänvikasta" . Tämä toinen pitäs sydänultrata miten on. Toki tää sydän tullu vanhempana mutta ei pahitteeksi jos olis niistäkin tietoa.
Tällä mä varmaan lähtisin ja silmiä harkitsisin ??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maria-Riitta Huhta  

LähetäLähetetty: Ti 17.03.2015 17:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sydämen ja polvet ei paliua maksa ja rokotuksen yhteydes heleppo ottaa.
Takaisin alkuun
Corner  

LähetäLähetetty: Ti 17.03.2015 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin noutajaihmisenä ajattelin että lonkat tulee ensimmäisenä. Laitan tähän pari esimerkkiä, jotka ehkä herättävät ajatuksia? Näissä kun on minun tulkinnan mukaan käynyt niin ettei omistajalle ole kelvannut ensimmäiseksi tullut lausunto eli sairas (b, rajatapaus, c lievä lonkkavika).

1. jalostukseen kerran käytetty narttukoira
25.4.2005
lonkkanivel [PKU:n paneeli]
B/B

21.2.2005
lonkkanivel [SKL:n paneeli]
C/C

5.1.2005
lonkkanivel
C/C

18.5.2004
lonkkanivel [PKU:n paneeli]
B/C

17.2.2004
C/D

17.11.2003
lonkkanivel
C/C

31.3.2003

kyynärnivel
lonkkanivel
0/0
C/C

2. jalostukseen yli 10 kertaa käytetty uroskoira
10.5.2004
B/A

21.4.2004

kyynärnivel
lonkkanivel
0/0
C/B

Ja nyt sitten se kysymys: onko nämä terveitä koiria? Vai ei ole? Vai määritelläänkö asia lopullisesti niiden jälkeläisten perusteella? Lonkkavioissahan on paljon painoa myös ympäristötekijöillä (loiset, ruokinta, liikunta) eikä pelkästään perimällä.

Esimerkin 1. jälkeläisistä 77,77 % on kuvattu. 2 kuvaamatonta eli 22,2 % ja yhdet "sairaat" eli B/C 11,11 %.
Esimerkin 2. jälkeläisistä kokonaisarvion tekeminen on hankalampaa, kun osa on muualla kuin KoiraNetin tietojen piirissä.

Arvostettu ja menestynyt kasvattaja käytti joku aika sitten puheenvuoron, jossa hän totesi että koiran terveys määritellään sillä onko koiralla sairaslomapäiviä vai ei. Minusta se on aika hyvä mittari. Toisin sanoen, onko koira ilmiasultaan terve vai sairas. Sitä kannattaa ehkä miettiä.
Takaisin alkuun
Maria-Riitta Huhta  

LähetäLähetetty: Ti 17.03.2015 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä lonkat. Mutta meneekö muka b-lonkat "rajatapaus"...C-onkin jo pohtiminen , vai ?
Miten yhdistäisit C-lonkkasen ?

Kyllähän niihin vaikuttavia-asioita on ,mutta voiko muka kieltää ettei sukulaisten tulokset kerro mitään ??

Tuo viimeksi mainittu, toivottavasti itsestään selvääasia ihan jo maalaasjärjelläkin Wink

Viimeinen muokkaaja, Maria-Riitta Huhta pvm Ke 18.03.2015 0:37, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Corner  

LähetäLähetetty: Ti 17.03.2015 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oleellista tuossa ykkösesimerkissä oli, kuinka lonkat kuvattiin ja oli C. Kuvattiin uudelleen, oli C. Vietiin kennelliiton paneeliin, saatin toiselle puolelle jo niinkin huono kuin D. Mentiin pohjoismaisen kennelunionin paneeliin, molemmat lonkat paranivat pykälällä, tulos B/C. Kuvattiin uudelleen, saatiin C/C. Vietiin kennelliiton paneeliin, C/C. Vietiin vielä pohjoismaisen kennelunionin paneeliin ja saatiin B/B. Jostain syystä enää ei kuvailtu vaan tyydyttiin tulokseen, koirasta "tuli" jalostuskoira ja se astutettiin.

Vapaaehtoisia tutkimuksia tietysti beaglelle toivoisi, mutta kuten tuosta yllä olevasta tarinasta käy ilmi, niin mitä todellista terveysfaktaa meillä tuossa on? Koira kuuluu Pevisa-rotuun, sen jälkeläiset olisi kyllä rekisteröity huonommillakin tuloksilla mutta jostain syystä asiasta oli tehty harrastus ja lopulta tuli "voitto". Mielestäni vasta tuon koiran jälkeläiset, ja mahdolliset jälkeläisenjälkeläiset kertovat sen jalostusarvon lonkkien osalta.

No sitten silmät, mitäs kaikkea kivaa sieltä voisi löytyä... Ensin terve, sittten jonkun sortin löydökset, sitten kolmesti terve. Silmissä kohisee ja seilaa, vai silmäeläinlääkäreissä on eroja? Paljonko meidän luottamukseen vaikuttaisi jos jokaisen testin perässä olisi tutkineen lääkärin nimi? Jonkun sortin järki pitää olla kädessä näissä terveysasioissakin, kiihkoilu ei ainakaan auta.

Esimerkkikoira
24.10.2012
silmätutkimus
ei todettu perinnöllisiä silmäsairauksia
27.10.2010
silmätutkimus
27.10.2009
silmätutkimus
26.3.2009
silmätutkimus
Kaihin laajuus : lievä
Kortikaalinen katarakta : todettu
Linssin etuosan saumalinjan katarakta : todettu
2.1.2008
silmätutkimus
Takaisin alkuun
Maria-Riitta Huhta  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 0:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Selma Laughing Järki pitää olla joo. Mutta ei nyt olis pahitteeksi , että beagleja pikkasen enempi tutkittais. Hieno juttu , ken on koiransa vieneet.
Nythän tuol terveystuloksissa on jotain uutta ihan käsittämätöntä ?? Miten tarpeellista tämä tieto mahtaa olla Wink
Takaisin alkuun
Corner  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 9:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Balls?

Niitähän ei ole erikseen missään tarkistettu, vaan lausunnon päivämäärä on täysin sama kuin koiran käymän näyttelyn päivämäärä. Kennelliiton uutuus ilmeisesti... Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Maria-Riitta Huhta  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 9:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On kuulemma ja mitä kaverin kautta kuulin niin lisää jotain tälläsiä tulos...."ajan kans"??!
Ken näitä sit tarvii, huh !??
Takaisin alkuun
ansa  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 9:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Cornerin esimerkkitapauksen (lonkat) tyyliset herättävät meikäläisessä pientä huvitusta Laughing Ainakaan minä en tuollaisen kierrätyksen jälkeen kykene pitämään ko. koiraa lonkiltaan terveenä. Tietysti olisi mielenkiintoista nähdä sen kuvat, mielellään nuo kaikki. Kovasti kritisoidaan kennelliiton lausuntoja (puhutaan leikkisästi "arvontakoneesta" jne...), mutta ei ne nyt sentään ihan hatustakaan ole. Terve on terve ja ainakaan itse en ole koskaan törmännyt tapaukseen, jossa selvästi terveet olisi lausuttu selvästi viallisiksi (edes C, saati huonompi) tai päinvastoin. Tietysti kuvien pitää olla teknisesti laadukkaat, jotta niistä voi antaa luotettavan arvion. Mun on tietysti helppo olla näin luottavainen, kun omassa ns. ykkösrodussa 90% kuvatuista (kuvataan paljon) on A-lonkkaisia Razz

Kyynärät ovat taas toinen asia, ilmeisesti niissä terveen ja 1:n ero on joskus aika hiuksenhieno. Ja silmät ne vasta hankalat onkin. Musta olis mielenkiintoista nähdä tutkineen ell:n nimi erityisesti näissä hankalissa tapauksissa. Mutta oikeasti se homma ei ole helppoa asiantuntijallekaan. Collieilla tyypillisin epäselvä tilanne on pikkupennun (nämä tutkitaan luovutusiässä) lievä CRD - niitä kyllä jää huomaamatta, ja tiedän myös tapauksen jossa merlevärisille pikkupennuille lausuttiin CRD, vaikka vanhemmat olivat geneettisesti kantaja+normaali. No, se on toki paljon harmittomampi asia kuin "väärin lausutut" kaihit, mutta kuitenkin.

Silmät, polvet, lonkat, kyynärät - siinä on hyvä peruspaketti melkeinpä koiralle kuin koiralle, myös beaglelle.

Muokattu: Beaglen kohdalla nämä tutkimukset olisivat mun mielestä hyödyllisiä lähinnä siksi, että rodun tilannetta tulisi kartoitettua laajemmin näissä asioissa. Jalostuvalintoihin sen ei heti tarvitsisi tehdä suurta karsintaa, "yleisterveyden" ja käytössä kestämisen ollessa ne keskeisimmät kriteerit. Jalostusvalintojen tekeminen on priorisointia ja kokonaisuuksien arviointia, joihin ei usein edes ole yksiselitteisiä vastauksia. Rotujärjestö päättää suosituksensa ja jokainen tekee omat päätöksensä, joko suosituksia noudattaen tai sitten ei Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Corner  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kennelliitto haluaa olla informatiivinen ja uudistuu, niin sehän on hyvä. Jossain asioissa vaan on vielä tekemistä. Olen lähestynyt molempien rotujeni rotujärjestön edustajia niin ikään kuin kennelliittoakin siinä, kuinka rotujärjestölle saataisiin tiedot keinohedelmöityksistä. Kennellittoonhan tieto pitäisi mennä niin siementäjältä kuin pentuja rekisteröivältäkin, mutta sinne se tieto sitten jää eikä jatka matkaa rotujärjestöön. Tämä asia on mielestäni jotenkin aivan käsittämätön, varsinkin kun kennelliitto vaatii rotujärjestöltä jalostuksen tavoiteohjelman eli laajamittaisen sepustuksen rodun tilasta ennen ja nyt, ja mihin ollaan menossa ja millä keinoin.

Mitä tulee lonkkiin, niin itselläni ei järjestelmästä ole pahaa sanaa. Ainoastaan kerran ihmettelin, kun kasvattini omistaja päätti paneloida oman -99 syntyneen flattinsä lonkat. Kuvaaja oli Skuti, ja hänen mielestä terveet, niinpä omistaja paneloi. Lonkat pysyi samana, mutta kyynärpäihin tehtiin korjaus heikompaan suuntaan. Se ei mennyt jakeluun, tuli mieleen että uskaltakaapa vielä valittaa... Ja toki tuon minun esimerkin D:stä voisi kuvitella samoin?

Olen huomannut että lonkkakuvaus on kovin pop niissä roduissa joissa on hyviä lonkkia. Olen myös huomannut sen että huonot jätetään kennelliittoon lähettämättä. Tietokannastahan löytyy paljon koiria, jotka ei ole missään näkyneet, mutta kun koira on monin muin tavoin näkyvä ja mitä ilmeisemmin aktiiviseen kotiin myyty eikä silti tuloksia ole, niin väkisinkin ajattelee että sököä on eikä ole virallista lausuntoa haettu.

Tiedän senkin, että on jo eläinlääkäreitä jotka eivät anna minkäänlaista arvioita lonkista vaan antavat täysin omistajan päättää lähetetäänkö kennelliittoon vai ei. Ja jos taas saisi toivoa, niin lonkkakuvaus pitäisi etukäteen jo allekirjoituksella hyväksyä lähteväksi kennelliittoon.
Takaisin alkuun
eeva resko  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on sellanen tunne, että kuulin et noi lonkkapanelit olis lopetettu???
Kyllä olen kuvannut silloin tällöin lonkia, mutta en ole koskaan kuullut, että beaglellä olis ollut vikaa kyynärpäissä?? Mutta ehkä se tuo omistajalle jonkinlaisen sädekehän pään päälle kun on tehty magdollisimman monet kuvat ja testit..... Sen sijaan minusta nämä autoimmuunisairaudet olisi mahdollisesti järkevämpää tutkittavaa .....

Nämä spesialistit kyllä väittää, että esim. joukkotarkit lonkissa ei ole paras mahdollinen kuvaus, kun jokaiselle tarvis tehdä "omat säädöt", koira pitäisi olla mahdollisimman oikeassa asennossa ja siinä on kiire.... samoin kuulema nartut pitäisi kuvata juoksujen puolessa välissä ym...
Takaisin alkuun
ansa  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 14:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä olen muistaakseni jo ennen kuvausta joutunut allekirjoittamaan lappuset kennelliittoa varten... Tiedä sitten, olisko ollu vielä mahdollista perua sanansa, jos olisinkin tullut toisiin aatoksiin lähettämisen kanssa. Ei sietäisi olla kyllä mahdollista!

Mitä tulee kyynärien kuvaukseen, niin mä olen ajatellut niin, että kun kerran lonkkien kuvaamista varten koira rauhoitetaan, niin ilman muuta samalla sitten kyynärätkin. Itse asiassa näiltä lassieilta kuvautan itse tässä yhteydessä myös selän, tosin siitä riittää epävirallinenkin lausunto, kunhan kuvaaja on spesialisti jonka sanaan voi luottaa (nykyäänhän selästä saa virallisenkin lausunnon kaikille roduille).

Autoimmuunijutut olisivat hyvät raportoitaviksi, mutta mitä kaikkea tällaista on mahdollista tutkia? Itsellä tulee mieleen lähinnä kilpirauhanen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Corner  

LähetäLähetetty: Ke 18.03.2015 23:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näppituntuma kilpirauhasen vajaatoiminnan yleisyydestä?

Beagleissä ei vielä ole vastaan tullut, flateissa kyllä ja suomenajokoira myös. Minulla itsellä menee Thyroxin 0,1 mg kilpirauhasen vajaatoimintaan siltikin ettei verikokeessa viitteitä vajaatoiminnasta ole. Omalla asuinalueella tuntuu hyvinkin yleiselle lääkitykselle ja pohjoiseen suuntautuvalla reissulla poikkesin Hirvaskankaalla (?) 4-tien varressa apteekissa, ja kysyin meneekö tyroksiinia nykyään enemmän kuin ennen. Kovasti nyökyttelivät ja sanoivat että voisi puhua kansantaudista.

Mikä sen sitten saa yleistymään niin eläimillä kuin ihmisilläkin?
Takaisin alkuun
Härski  

LähetäLähetetty: To 19.03.2015 17:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Corner kirjoitti:
Metsästysyhdistys = rotujärjestö?

Sitähän ei voi tietääkään ketkä kaikki rotujärjestöön kuuluu. Sen sijaan kasvattajista tietää ketkä kaikki ovat allekirjoittaneet vuonna 2011 voimaan tulleen kasvattajasitoumuksen. Minulla ainakin on tapana lukea teksti ensin ennen kuin hyväksyn mitään.

Useampi viesti taaksepäin kyselinkin sitä olemmeko rodun ylläpitäjiä vai kehittäjiä. Jos se riittää, että rekkarissa lukee beagle ja se on ryhmässä 6 ajavat, niin ollaan varmaan ylläpitäjiä. Toivottavasti mahdollisimman monella on kapinamieltä ja ryhtyvät kuitenkin kehittäjiksi...

Taitaa tuo Eeva kuulua "metästysyhistykseen" Wink
Ei siittä ole ku pari kuukautta kun se kirjotteli näin,,,,," metästyslehtiki se kolahti postiluukusta" ja haukku päätoimittajan pystyyn.
Se "metästyslehti" kun tullee vain jäsenmaksun maksaneille Laughing
Corner  

LähetäLähetetty: To 19.03.2015 18:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se se muuten onkin yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Huono muisti.

Wink

Mutta kaipa sen lehden voi omaan kotiosoitteseen tilata vaikka Nasse Sedän nimellä. Ja lisäyksenä vielä, että saattaapi vip henkilöille kuten ulkomuototuomareille tulla pyytämättä kuin Jäätteenmäelle faxit...
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Suomen Beaglejärjestö - Foorumin päävalikko -> Yleinen keskustelu Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 6 Yht. 7

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Suomen Beaglejärjestö - Finska Beagleklubben r.y