Valio koirani

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
a.vni
Viestit: 2
Liittynyt: Su 16.04.2006 11:28

Valio koirani

Viesti Kirjoittaja a.vni »

<Olen pitkänlinjan piikeli mies olen omistanut narttuja ja uroksia,kaikki
ovat ajaneet itsensä käyttöpuiolen valioksi -73 tuli ensimmäinen piikeli
narttu Heli,joka valloitti kaikki kohtaamansa immeiset jäi auton runtelemaksi 5 vuotiaana,ehtien sitä ennen tehdä kaksi pentuetta, kävi Ajovoittajassa Kruunubyyssä tuli käyttövalioksi <<lohkon kisoissa, vii-
meisestä pentueesta tuli 2 kaksoisvaliota ja muuvan käyttövalio, itselleni jäi Rita josta tuli käyttövalio. Kävi Ajovoittajassa Otin Ritalle kaveriksi Cr Caritan josta tuli 2,5 vuotiaana kaksoisvalio. Carita oli Helin pojan kaksosvalio Jamin tyttö Kun sitten muutin paikkakuntaa ja oli pieni katkos koira hommeleissa ja seuraavaksi hankin uros pennun Agapeetuksen josta kehittyi hybä ajurrri ja niin käyttöbalion arvo oli löysässä "Peetus " käsi kahdesti ajovoittajassa. Kun muutimme Ouluun otin Agapeetukselle kaveriksi Takakakorven Aron josta tuli olmevuotiaanakaksoisvalio,Santtu tuli taas jatkamaan Agapeetuksen sarkaa Aron kaverina, ja kolmanneksi koiraksi tuli Pätkäukon Saju joka on Aron poika Saku saavutti kaksoisvali-
on arvon viime syksynä Siis seitsemän Piikeliä ja kaikista vähintään KVA
Olen omilla koirilla käynyt kokeissa tähän mennessä n 150 kertaa Ja tuo-
mari tehtäviä reilusti yli 600 päivää A.Vni
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Toivottavasti omilla koirillani minäkin yltäisin tuohon. :)
Vee-Pee
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.10.2005 1:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Vee-Pee »

Joo, ei voi kyllä muuta kuin todeta että Aarnin ura beaglemiehenä on hatunnoston arvoinen suoritus.. Joskus olen kuullut sanonnan ettei yksi ihminen saa kuin yhden hyvän koiran elämässään, mutta tuo 7 käyttövaliota kyllä sivuaa tuota sanontaa aikas raskaasti.. Täytyy ihan udella että mikä on mielestäsi menestyksesi salaisuus, koska ei 7 kva:ta voi silkkaa sattumaakaan olla? Täytyy siinä olla jo miehelläkin konstit hallussa..
Turo
Viestit: 11
Liittynyt: La 08.10.2005 21:22
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Turo »

Näitä varten on olemassa Tutustutaan-topikki.
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Vee-Pee vei sanat suustani :) On monia vanhoja beagleharrastajia, joiden koiria saa ihailla ja kadehtia.
Toinen, jonka koiria olen ihaillut kovasti on Mäkelän Väinö. Pentueita ei ole paljon ollut, mutta sitäkin menestyneempiä jälkeläisiä. Ja taitaa jokainen Väinön itsensä omistama kasvatti olla valio :) Meilläkin on hänen kasvattinsa, kylläkään ei erikoisemmin kilpaillut.
a.vni
Viestit: 2
Liittynyt: Su 16.04.2006 11:28

Osa vastaus Pee-Veelle

Viesti Kirjoittaja a.vni »

Vee-Pee Kyselit miten koirista tulee KVA. Sehän on omistajasta kiinni,
Kun valitsee pennun jonka Geeneissä on ajavia sukuja. Niin on vietävä metsään heti kuin kynnelle.Ensin on totutettava metsässä samoiluun jot-
ta sille tulee tuntuma maastossa olemiseen, annetaan sen totutella yksin
liikkumiseen ja löytämään isännän siitäpaikasta mistä lähti tutkimaan ym-
päristöä. Näin se oppii luottamaan itseensä ja isäntäänsä, suurin tehtävä-
si on maltti, valita paikka missä on kiva istuskella antamalla koiran työs-
kennellä vaikka se ei ensin tietäisikään mitä sen pitäisi hakea, Kun se tu-
lee isännän luo on se iloinen tapaaminen, taas ohjataan uudelle retkelle
Kun näin in varmistettu koiran retkeilyn pelailu lähtöpaikkaan ja takaisin.
Seuraavaksi on haettava paikka missä on jänön syönnöksiä ja jälkiä, ja
opastetaan koiran poika jäljille ja annetaan sille aikaa selvittää eri tuoksujen merkitystä, Jos ei heti selviä,niin selviää se useamman kerran
uurastuksella, sillä koirasi tarvitsee viritteellistä aikaa.
Kun maltilla olet saanut koirasi syttymään ajettavan perään ja on tietysti
hienoa jos saat koirallesi kaadon, Vaikkakaan se ei ole välttämätöntä,
sillä on valioita joille ei ole tehty yhtään kaatoa.
Kun sitten reenailet koiraa samalla metsästäen, niin muista koirasi ajossa tulee niin sanottu tunninhukka 45-65 minuutin kuluttua. Jänistä ei pidä kaataa ennen tunninhukan selvitystä. Näin koira oppii selvittämään hukat
ja ajelee päivä kausia. Olen tuomarina ollessani todennut "liipasin herkkyyden" Koirien kättäytymisestä molemmilla roduilla (SA ja Beagle)
Siispä paljon aikaa ja viitteliäisyyttä ja koira vähintään kolmekertaa vii-
kossa metsään vuoroin aamulla jaillalla.Itselle reppujakkara mukaan
jotta koiralle jää aikaa tehdä työnsä rauhassa Jos haluat koirasi ajavan ykkösiä, niin anna sen ajaa ja kutsu 2 tunnin jälkeen pois ja vaihda paik-
kaa toiselle jänikselle. näin tulee tottumuksia kokeita varten
Aarni
Minna

Viesti Kirjoittaja Minna »

Olen ollut Aarnin koiralle koetuomarina ja täytyy sanoa, että kyllä Aarni koiransa tuntee ja tietää. Aivan uskomatonta kuinka tarkasti voi tietää mitä milloinkin tapahtuu. Ja koirat todellakin toimii siellä metsässä. Monta hyvää vinkkiä olen itsekkin Aarnilta saanut koirien suhteen. Kiitos vaan niistä! Ensi syksynä sitten uskaltaudutaan Rapen kanssa kokeisiin. Vaikka tuo kokeneiten "mettä miesten" mukana kokeissa kulkeminen pukkaa tälläiselle tulokkaalle paineita ja oman koiran kanssa onkin sitten tosi kriittinen ennen ku sen kanssa uskaltautuu kokeisiin. Mukavaa koehommassa on ollut ja hyvin on otettu tääki tyttö mukaan. Ensi syksynä jatketaan!
:D
110493
Viestit: 88
Liittynyt: Su 06.11.2005 11:46

Viesti Kirjoittaja 110493 »

Todella mahtava hatunnosto Aarnille! Juuri Aarnin,Mäkelän Väinön,Haapatalon Kaukon ja Salennon Erkin kaltaisia miehiä tulisi valita
Beaglejärjestön jalostusjaostoon ajamaan tiedoillaan ja näkemyksillään beaglen kehitystä eteenpäin ajavaksi koiraksi.Ja teidän
kohdallanne kun menestystä olette saaneet maistaa ja osan teistä tunnen,
ei perisuomalainen kateus vaikuta toimintaanne.Ihmettelen syvästi miksi
jalostusjaostossa ja jalostuneuvojana toimii hyvinkin pitkiä aikoja henkilöitä,joilla ei itsellä vuosikymmeniin tai koskaan ole ollut pelaavaa
koiraa ja heidät on valtuutettu neuvomaan toisia.Umpisokea opastaa sokeaa vaikutelma tällaisesta jää ja juna johon ko.herrojen olisi pitänyt nousta lähti jo 70-luvulla.Olen vahvasti sitä mieltä.että tietynlainen "koirasilmä" ja osaaminen näissä asioissa on ihmisessä jo
luonnostaan ja sitä voi tietyissä rajoissa harjoittaa,mutta täysin lahjaton ei opi koskaan.Hieman perusteena mielipiteelle,omassa tarhassa (ja sohvalla) tällä hetkellä 4 koiraa,3 eri rodusta,joilla rodunomaisessa
metsästyskokeessa jokaisella vähintään yksi 1.palkinto.
Sinulta,Aarni yhteistyössä muiden todella osaavien beaglemiesten kanssa kuitenkin toivoisin "ajavan beaglen koulutusopas" -tyyppistä julkaisua,sillä olen huomannut beaglen olevan todella herkästi pilattavissa jo ensimmäisen syksyn ja talven aikana osaamattomissa käsissä. Varmaan sellaisen kustannuksiin mielellään Beaglejärjestökin osallistuisi,
kaikkien parhaaksihan se olisi.
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

110493 kirjoitti:Todella mahtava hatunnosto Aarnille! Juuri Aarnin,Mäkelän Väinön,Haapatalon Kaukon ja Salennon Erkin kaltaisia miehiä tulisi valita
Beaglejärjestön jalostusjaostoon ajamaan tiedoillaan ja näkemyksillään beaglen kehitystä eteenpäin ajavaksi koiraksi.Ja teidän
kohdallanne kun menestystä olette saaneet maistaa ja osan teistä tunnen,
ei perisuomalainen kateus vaikuta toimintaanne.Ihmettelen syvästi miksi
jalostusjaostossa ja jalostuneuvojana toimii hyvinkin pitkiä aikoja henkilöitä,joilla ei itsellä vuosikymmeniin tai koskaan ole ollut pelaavaa
koiraa ja heidät on valtuutettu neuvomaan toisia.Umpisokea opastaa sokeaa vaikutelma tällaisesta jää ja juna johon ko.herrojen olisi pitänyt nousta lähti jo 70-luvulla.Olen vahvasti sitä mieltä.että tietynlainen "koirasilmä" ja osaaminen näissä asioissa on ihmisessä jo
luonnostaan ja sitä voi tietyissä rajoissa harjoittaa,mutta täysin lahjaton ei opi koskaan.Hieman perusteena mielipiteelle,omassa tarhassa (ja sohvalla) tällä hetkellä 4 koiraa,3 eri rodusta,joilla rodunomaisessa
metsästyskokeessa jokaisella vähintään yksi 1.palkinto.
Sinulta,Aarni yhteistyössä muiden todella osaavien beaglemiesten kanssa kuitenkin toivoisin "ajavan beaglen koulutusopas" -tyyppistä julkaisua,sillä olen huomannut beaglen olevan todella herkästi pilattavissa jo ensimmäisen syksyn ja talven aikana osaamattomissa käsissä. Varmaan sellaisen kustannuksiin mielellään Beaglejärjestökin osallistuisi,
kaikkien parhaaksihan se olisi.
Haluaisin sanoa tähän, että jalostusjaostoon varmasti tarvitaan vähän muutakin kuin se, että on omistanut tai omistaa hyviä koiria. Ymmärrän pointtisi ja olen ihan samaa mieltä siitä, että tottakai kokemusta, tietoa ja taitoakin pitää olla. Silti haluan nostaa hattua esim. nyt jalostusjaostossa olevalle Kilpeläisen Timolle, joka jaksaa tutkia beaglein epilepsioita, häntämutkia ja kivesvikaisuutta eri yhdistelmissä ja toimii muutenkin beaglein genetiikan parissa ymmärtääkseni melko paljon. En silti missään nimessä väitä, etteikö henkilöillä, jotka mainitsit, olisi tällaista viitseliäisyyttä ja halua tutkia koirien sukua ja muuta.

Ajavan beaglen koulutusopas kuulostaa erittäin hyvältä, eikä sellanen todellakaan olisi pahitteeksi julkaista. ;)
Vastaa Viestiin