Beagle TOKOssa

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
silverbel
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 01.02.2006 13:40
Viesti:

Beagle TOKOssa

Viesti Kirjoittaja silverbel »

Eli eli. Ketkä harrastaa beaglejen kanssa tottelevaisuuskoulutusta? Miten koira toimii, kilpailetteko vai huvikseen? Kaikenlaista keskustelua, millainen beagle on toko-koirana ym. :)

Itse olen aloittanut Bellan kanssa tokon ihan kunnolla nyt viime vuonna. En käy ohjatuissa treeneissä vaan koulutan itse. tällä hetkellä miellä on alokas- luokan liikkeet hionnassa, ja koira suht hyvin toimii. Motivoin nameilla (tottakai:)) joten koulutus on helppoa. Bella on varma ja reipas, joskin kiinnostus tällä hetkellä on vähän alamaissa. Nyt ollaan lähdetty pikku hiljaa vähentämään palkitsemista siten että joka toisen liikkeeb jälkeen palkitaan. Kisoihin olisi tarkoitus mennä viim. ensvuodne alussa. (:
Beagle Bella
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Hei!

Olen harrastanut tokoa piikeleitteni kanssa viitisen vuotta. Jatun, 7v, kanssa ollaan kisattu muutaman kerran mölleissä ihan hauskanpitämiseksi, ekalla kerralla sai I-tuloksen helpotetusta ALO-luokasta ja toisen kerran III.

Kumpikaan koiristani eivät ole erityisen varmoja, ellei motivaatio ole kunnossa. Olen alusta asti kouluttanut naksuttimella, jonka olen kokenut erinomaiseksi koulutustavaksi (koulutan sillä kaikki ihan näyttelytouhuista lähtien). Nykyään pidän yllä lähinnä perustottelevaisuutta, inspiraatiota ja aikaa ei ole oikein ollut kentällä käymiseen.
kirppu_91
Viestit: 22
Liittynyt: La 03.06.2006 15:23
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu_91 »

Itse olen harjoitellut kanssa beagleni kanssa TOKOa, vaikkakaan kisoissa ei ole käyty. Enkä oikein usko, että mennäänkään. ; )
Kovasti Kiri tykkää kun sen kanssa touhutaan, ja makupalalla tottelee useimmmiten upeasti.
Kerran käytiin viiden kerran tokon kurssi, ja siellä sitten itsekkin opin melkoisesti ^^
Minäkin pyrin vain ylläpitämään perustottelevaisuutta, vaikkakin treenaaminen on muutenkin tänä kesänä jäänyt vähiin, russelipentuni vuoksi ^^'
nellis
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 04.05.2007 8:17

Viesti Kirjoittaja nellis »

Meillä treenataan tokoa noin 1 vuosi, 7 kuukauden ikäisen beagle-nartun kanssa. Ollaan vuoden alusta käyty säännöllisesti treeneissä ilman suurempia tavoitteita.

Tällä hetkellä koiran motivaatio on tosi hyvä treenaamiseen ja nyt aloitettiin ALO-koulussa ALO-liikkeiden treenaaminen. Ainakin mölleihin aiotaan osallistua ja tavoitteita ja motivaatiota on nyt myös oikeisiin kisoihin.

Beagle ei taida olla helpoimpia tokokoiria, ja meilläkin kontaktin ja motivaation löytymiseen meni aikaa. Nyt kuitenkin on päästy paljon eteenpäin ja koira on rauhallinen ja todella kontaktinhaluinen treenatessa. Meidän ryhmässä on meidän lisäksemme kaksi beagleä+kouluttajalla on beagle, joka tokoilee. Suosittelen siis muillekin:)
Jussi-s-
Viestit: 6
Liittynyt: To 02.08.2007 2:14
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Jussi-s- »

Hei!! Kertokaapa kokemuksistanne!!! Vaikuttaako TOKO koran metsäsätys ominaisuuksiin?? vai parantaako vain koiran hallittavuutta metsässä? Kysyn kun laji voisi kiinnostaa ja olen todella tietämätön asiasta :)
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Ei varmasti vaikuta, itse väitän väitteen olevan laiskojen metsämiesten keksimä ;) On helppoa sanoa, että esim. varman luoksetulon opettaminen heikentää metsästysominaisuuksia, jos ei sitä saa koiralleen opetettua. Tokossa koiran ja ohjaajan suhde pääsee ihan uusiin ulottuvuuksiinsa, ja väittäisin tällaisen suhteen olevan vain hyväksi myös metsällä. Ja koira kyllä tietää, milloin ollaan metsästysmielellä liikkeessä ja milloin tokoillaan, ovathan jo ympäristötkin ihan erilaiset näissä harrastuksissa.
sissa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 22.05.2006 13:45

Viesti Kirjoittaja sissa »

Tähän on pakko kertoa omia kokemuksia:meillä kaks nuorinta on käyny "kentällä" ja hyvin tottelevat siellä.Nuorimmalla on pikkasen itsepäisyyttä mut piikeliksi uskoo ihmeen hyvin komentoja.Tota toisiks nuorinta yllyttelivät kisoihin(toko)viemään kun ottaa kontaktin niin erinomaisesti,mut en ainakaan vielä vie.
Mutta mutta:kun lähdetään metsään ja etenkin jos on ajo päällä niin sitä saa seistä vaikka jäniksen jäljellä kun koira tulee kohti,ja huutaa naama punasena komentoja eikä koira "kuule" mitään!!!Ehkä suurin syy tuo on ajateltuna ajokokeitakin ettei sinne tule lähdettyä kun ajon sattuessa koiraa ei saa sieltä pois!!!
Tulee ihan hirveitä ajatuksia mieleen kun koira pyyhältää ohi ja pimee rupee painamaan päälle....
Et käyttäkää vaan toko.ssa,hyvällä metsäkoiralla sillä ei ole vaikutusta :lol:
Taru
Viestit: 19
Liittynyt: Su 05.08.2007 21:28

Viesti Kirjoittaja Taru »

Itse aloitan tulevan pentuni kanssa (joka ei ole vielä syntynyt) :D niin 08 kesän jälkeen. Itse opetan, koska meidän seudun toko on niin hidastempoista ja hyvin huonotasoista. Tavoitteena on kilpaileminen virallisissa. (:

Kuitenkin ajokokeet ja metsästys tulee myös kysymykseen.

Meidän entinen beagle oli "kotikoulutettu", mutta tarkoitus ei ollut sillä tokoa kilpailla vaan agilityä. Kurssillekin jo ilmottauduttiin, mutta kävi eräs ikävä tempaus ja koira lähtikin pilven päälle. :'\ Tämä Lilli, oli koulutettu sellaiselle tasolle, että näköajosta sai sen kutsumalla pois.

---

Muokkaus: Ei tulekkaan meille beagle tänä kesänä - vasta 1,5 vuoden päästä kun valmistun ja pyrin joensuun yliopistoon, johon toivottavasti pääsen. (: Valkkari meille nyt tuli kuitenkin tossa marraskuun puolella.
Viimeksi muokannut Taru, Ma 25.02.2008 0:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
silverbel
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 01.02.2006 13:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silverbel »

TOKO ei vaikuta pahalla tavalla mitenkään metsästys- intoon tms. Päin vastoin se vain parantaa. Koulutiuksen avulla ohjaajan ja koiran yhteistyö parantuu ja koira on paremmin hallinnassa metsässä ja muuallakin!
Beagle Bella
Taru
Viestit: 19
Liittynyt: Su 05.08.2007 21:28

Viesti Kirjoittaja Taru »

silverbel kirjoitti:TOKO ei vaikuta pahalla tavalla mitenkään metsästys- intoon tms. Päin vastoin se vain parantaa. Koulutiuksen avulla ohjaajan ja koiran yhteistyö parantuu ja koira on paremmin hallinnassa metsässä ja muuallakin!
Olen täysin samaa mieltä. (:
Vastaa Viestiin