Koirien hinta ja arvo?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
Etelän-Vetelä
Viestit: 80
Liittynyt: Pe 24.11.2006 18:50
Paikkakunta: loppi

Koirien hinta ja arvo?

Viesti Kirjoittaja Etelän-Vetelä »

Mihinkä suuntaan hinnoittelu on menossa :roll: :roll: . Tänään kuulin, että joku oli maksanut SEROPISTA 600E!!!!
Kun taas hyvän metsästyskoiran saa samalla hinnalla :?: :cry:
Onko ihmiset todella noin vedätetävissä+ :?: Kertokaapa kommentteja :arrow:
Sinttura & Junttura
Viestit: 770
Liittynyt: To 22.09.2005 8:45
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinttura & Junttura »

Mistä tietää, että jos metsästyskoira maksaa 600e niin siitä tulee hyvä? ;)


Esimerkkejä taas Apulasta:
*kiinanharjakoira/kääpiöpinseri sekoituspennut
pennuista peritään varausmaksu 200 euroa ja noudettaessa pentua 400 euroa.

*husky/saksanpaimenkoira tyttö
350euroa

*KOIRASUSI
Hintapyyntö 600€

*Schäfer-coctail-pentue
Hinta pupeilla on musta-ruskeat 400,-, ja valkoiset 500,-. (Varausmaksu on 100,-, ja varaus on voimassa vasta kun varaus on maksettu.)
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
malmol-9
Viestit: 155
Liittynyt: Su 03.12.2006 22:22
Paikkakunta: Juva

Viesti Kirjoittaja malmol-9 »

Kun noille 12 pennulle koteja haeskelin niin selvisi taas se tuttu tilanne, että ne koetuloksettomien vanhempien pennuthan ne kalleimpia ovat.
Eräs soittaja sanoi kysyneensä kaikki mahdolliset pentueet, ja totesi että sulla on tämän kierroksen halvimmat pennut. Mistä se johtuu, vaikka kasvattamillasi pentujen vanhemmilla on hänen mielestään hyvät koenäytöt? Vastasin hänelle, että näinhän se menee... että me kokeissa kävijäthän tässä maksumiehinä ollaan oltu aina ja tullaan jatkossakin olemaan.
Mutta kyllähän se niin on, että jokainenhan arvioi ja hinnoitelee pentunsa itse sopivan hintaiseksi. Muiden tehtäväksi jää sitten arvioida se hinnoitelun sopivuus... Minusta tärkeämpää on löytää pennuilleen sopivat omistajat, kuin hinnoitella itsensä pihalle siitäkin mahdollisuudesta.
Beaglen pennuthan menee kyllä kaupaksi siitä huolimatta olipa niillä sitten näyttöä kokeista tai ei.
No tämähän on vain minun mielipiteeni, muut voivat olla taas erimieltä tästäkin asiasta mutta haitannooko tuo taas mitään.
Maria-Riitta Huhta
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 06.10.2006 14:43

Viesti Kirjoittaja Maria-Riitta Huhta »

_____
Viimeksi muokannut Maria-Riitta Huhta, Pe 25.02.2011 16:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Koirien hinta ja arvo?

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

Etelän-Vetelä kirjoitti:Mihinkä suuntaan hinnoittelu on menossa :roll: :roll: . Tänään kuulin, että joku oli maksanut SEROPISTA 600E!!!!
Kun taas hyvän metsästyskoiran saa samalla hinnalla :?: :cry:
Onko ihmiset todella noin vedätetävissä+ :?: Kertokaapa kommentteja :arrow:
No sehän johtuu yksinkertaisesti siitä, että ihmiset haluaa koiran "vain" seurakoiraksi ja kaveriksi. Tietysti Beaglen hinta 500-700e on halpa verraten muihin rotuihin Jos jostain ihmeen terrieristä saa maksaa tonnin ja se ei osaa kuin purra naapurin lapsia niin 600e seropista, jolla on kiltit vanhemmat, kuulostaa huokealta. Kun tuolla aikaisemmin oli verrattu ihmistä noissa pentumäärä asioissa niin heitän yhtä huonosti sopivan vertailun avo- ja avioliitosta. Eihän avioliitosta ole mitää hyötyä ainoastaan haittaa. Eli nykyisessä yhteiskunnassa asiat on ajettu sellaiseen malliin, että liikenteessäkin saa keskisormea, jos ajaa moottoripyörällä rajoituksen mukaan suurinta sallittua nopeutta... :roll: Eli kun on tientukkona. Onhan niitä muitakin ihmeteltäviä asioita, mutta pointti kait on se että Beaglea pitää markkinoida monipuolisena koirana, joka toimii metsässä ja seurakoirana. Sitten vaan hintaa tonnin pintaan niin hyvin menee.. tai sitten ei. Niin ja eihän metsästystä harrastamaton tarvi mitään jääräpäistä, sitkeää, jäniksen tappamiseen apuvälineeksi jalostettua koiraa.. Jos lakin väri on vihreä niin mitä enemmän yhdessä koirassa rotuja niin sen parempi ympäristöteko. Eihän tuo metsästyskään ole kovassa huudossa, kun suomi saa huutia susien lahtaamisesta... No tuli tämmöinen alemmuuskompleksivuodatuskitkeryyssitruunanmakuinen teksti.. :lol: :lol:
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
SonjaH
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 06.06.2007 8:24

Viesti Kirjoittaja SonjaH »

Vähän off-topic, mutta missä määrin käyttöominaisuudet periytyvät? Itse olen siinä käsityksessä, että koulutuksella ja sattumalla on paljon pelissä. Vaikka sukutaulu olisi täynnä pelkkiä käyttö- ja muotovalioita, niin kai siinä tarvitaan vielä hyvää tuuriakin, että edes osalle jälkeläisistä nämä ominaisuude periytyvät?
stp
Viestit: 95
Liittynyt: To 22.09.2005 13:50
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stp »

Siis jos muistan tai ymmärsin oikein Liinamon luento Kokkolassa kasvattajapäivillä, eikö se ollut että 70 % ominaisuuksista periytyy ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Korjatkaa jos olin väärässä. Ympäristötekijät ymmärsin siis; ruoka, kasvuympäristö, virikkeet, opettaminen, koulutus ym...
****************************

Kivirannan Beaglet
ansa
Viestit: 411
Liittynyt: To 22.09.2005 19:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja ansa »

Kyllähän noista seropeista kehdataan pyytää, ja ihmiset vielä maksaakin. Pieni valkoinen sekarotuinen seurakoira voi näemmä varsin helposti maksaa tonnin. Uskomatonta, mutta jotkut hullut maksaa...Valitettavasti pentutehtailijat ovat huomanneet sen :(
SonjaH
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 06.06.2007 8:24

Viesti Kirjoittaja SonjaH »

Tarviiko koiran olla rotukoira, jos sitä ei ole tarkoitus viedä näyttelyihin tai muihin kokeisiin? Tietysti koiran koon ja luonteenpiirteet pystyy varmistamaan paremmin ottamalla rotukoiran, mutta varmasti sakarotuinen koira on omistajalleen yhtä kallisarvoinen ja rakastettu kuin rotukoirakin.
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Täytynee tähänkin asiaan tyrkätä oma mielipuolinen mielipide.
Mulla on ollut monta erilaista koirarotua elämäni aikana, mutta yhtään niin "viisasta", tervettä, eikä metsästysintoista koiraa ole ollut, kuin se sekarotuinen, jonka nuorena pojan kloppina omistin.
Se oppi helposti kaikki konstit mitkä sille opetti, paitsi puhumaan.
Siinä olis ollu agility harrastelijoillekin ihmettelemistä.
Voi jos saisi vielä samanlaisen koiran, niin olisin valmis maksamaan vaikka maltaita.
Koira oli S-ajokoiran - Karjalankarhukoiran - Suomenpystykorvan risteytys.
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

KeijoN kirjoitti:Täytynee tähänkin asiaan tyrkätä oma mielipuolinen mielipide.
Mulla on ollut monta erilaista koirarotua elämäni aikana, mutta yhtään niin "viisasta", tervettä, eikä metsästysintoista koiraa ole ollut, kuin se sekarotuinen...
Mulla on samanlainen kokemus lapsuudesta: Kyseessä suomenajokoiradreeveri. Aivan mahdottoman sitkeä jänisajuri, mutta tottelevainen. Haki sorsat ja haukkui lintua hetken verran. Koskaan siltä ei auennut käpälät. Yhtään sairaspäivää ei koiralla ollut. Se asusteli isän kotitilan pihalla irti. Leikki lasten kanssa, vartioi taloa. Vahti lehmiä, jos karkasivat haasta. Eli yli 14 vuotiaaksi, jolloin jäi auton alle ajon kestäessä ilta myöhään. Olin itse silloin alle kouluikäinen, mutta koiran muistan hyvin. Sillä oli vakiopaikka tuvassa, missä lepäsi. Kun sen jälkeen taloon tuli ajokoira niin taso putosi puoleen. Melkein hävettää sanoa, mutta kaikista parhaat kokemukset toimivista metsäkoirista on ollut seropeista. Tai no paras sorsakoira on ollut tähän mennessä venäjänajokoira, joka ei oppinut ajamaan jänistä. Pari pystistä on ollut monitoimikoirina kaveripiireissä.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
stp
Viestit: 95
Liittynyt: To 22.09.2005 13:50
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stp »

Perusbeaglen hinta pyörii aikalailla tuossa 500 € tietämissä, taitaa olla että jos on meriittejä enemmän taustalla voi hinta olla korkeampikin. Jos itse omistaisin ajovoittajan/ajovoittajassa olleen emän pentujen hinta olisi varmasti 1000€.

Olen paljon kuullut puhuvan että hyvien suomenajokoirien hinta on merkittävästi alle beaglejen, mutta se on pötypuhetta. Meillä on tässä ollut kettuajuri hakusessa ja jos nyt katson noita kenehen ollaan oltu yhteydessä niin alle 500€ pentua ei saa mistään. Hyvästä tosin olen valmis maksamaankin vaikka tuon 1000€. Kokonaisuutena markkinat sen hinnan määrää ja pulinat pois. Beaglen hinta on mielestäni kohdallaan, viishunttia taitaa olla sellainen raha, että se jo laittaa pohtimaan koiran hankintaa tarkemmin. Jos beaglejä kaupattaisiin paljon alle 500, olisi näitä heräteostoksen tekijöitä enemmän ja siitä johtuvia ongelmia... Itse olen pitänyt periaatteena että myyn vain metsästystarkoitukseen, mutta täytyy sanoa että monenlaista yrittäjää on silti ostajaehdokkaina ollut.

Koiran arvo onkin sitten toinen juttu, itse pitäisin toimivan koiran arvoa korvaamattomana. Kouluttamiseen käytettyä aikaa ja kuluja ei voi rahassa mitata. Nyt kun noita koiria on joitain ollut, ei se niin helppoa ole saada siitä toimivaa peliä. Lukemattomia metsäreissuja siinä pitää tehdä ja muutenkin koirasta pitää ympärivuoden huolta. Hyvällä pidolla koirakin palkitsee sitten metsässä unohtumattomilla reissuilla. Vaatimukseni tietenkin entisenä kilpaurheilijana ovat kovat, mutta vaatimustason voi jokainen laittaa omalle tasolleen. Ymmärrän hyvin sen kun mestarikoiran omistaja tuossa taannoin sanoi että kun ruotsalaiset yrittivät Patea ostaa, olisivat tarjonneet ison kasan rahaa, kaikkea ei voi tuossakaan tapauksessa rahassa mitata.
Vakuutustapauksissa on tietenkin titteleiden mukaan määritelty tiettyjä arvoja, mutta paljon on myös sellaisia harrastajia joille tittelit eivät meinaa mitään, riittää kun koira toimii ja koira on silti korvaamattoman arvokas.
****************************

Kivirannan Beaglet
Sakilainen
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 26.12.2005 12:01

Viesti Kirjoittaja Sakilainen »

Ihan noin mielenkiinnon vuoksi; mitä osatekijöitä beaglenpennun oikean hinnan määrittelemisessä pitää ottaa huomioon ja miten kukin niistä pitäisi hinnoitella (euroina/%)?
Taru
Viestit: 19
Liittynyt: Su 05.08.2007 21:28

Viesti Kirjoittaja Taru »

Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se, joka maksaa . . .
Vastaa Viestiin