Tutkat!!!

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vee-Pee
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.10.2005 1:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tutkat!!!

Viesti Kirjoittaja Vee-Pee »

Otetaampas tämmönen aihe esille että: minkälaista tutkaa käytätte piikelillä ja miten ovat erilaiset härvelit pelittäneet??
Matti Hiltunen
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Matti Hiltunen »

Moro

Ultrapoint on minun mielestänä selkein käyttää. Ledejen mukaan suuntiminen on todella helppoa ja Siihen saa liitettyä kaksi pantaa samaan vastaanottimeen.

Suomalaista laatua!

Matti
leppis
Viestit: 3
Liittynyt: Su 02.10.2005 10:41
Paikkakunta: Ylistaro, Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja leppis »

meillä beaglet kantaa trackerin ja ultrapointin tutkapantoja. enemmän tykkään ultrapointista. se on huomattavasti tarkempi lähietäisyydellä kuin tracker. muista merkeistä ei ole kokemuksia. pitää vaihdattaa ultrapointiin pienempi panta ensi kaudeksi.
Sinttura & Junttura
Viestit: 770
Liittynyt: To 22.09.2005 8:45
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinttura & Junttura »

Ultrapoint on meilläkin ja hyväksi todettu.

Älkää vaan menkö kuitenkaan ostamaan sitä matalalla lähettimellä olevaa pantaa. Minä ostin sen tuolle nartulle ja se on huono. Lähettimen "mötikkä on kapeampi, mutta se on taas vastaavasti alaspäin pidempi. Painoeroa ei isompaan ole. Matalaan pantaan tulee ne aivan onnettomat pienet patterit ja se on huono aukaista eli ottaa patterit pois. Jos saisin nyt valita niin molemmilla ois samanlaiset lähettimet, mutta lyhyellä pannalla. Uroksella oli pari vuotta tuo isompi panta pitemmällä pannalla. Nyt kun on lyhyempi panta niin se on paremmin balanssissa sen kaulassa.

vinkkinä vielä, jos rupee haukun merkkivalo vilikuttamaan alvariinsa (vaikka koira nukkuisikin sohvalla) on syytä vaihtaa patterit vastaanottimeen. Minä elokuun 19. päivän iltana kokeilin toimiiko tutka ja ajoi koira niin pirusti tutkan mukaan vaikka nukkuikin sohvalla :lol:
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Vee-Pee
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.10.2005 1:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Vee-Pee »

Juu, mulla oli aluks pointerin minimagnum.. Kauan oli kaikki hyvin kunnes koira meni yli kilometrin kauemmas, sitte loppu kantavuus. Tuli pakkaset, kantomatka putosi silleesti että koira näkyi noin 100 metrin päässä eikä tutka puhunut mitään(pakkasta -4 astetta)..

No, lähetin tutkan tehtaalle. Olivat vaihtaneet uuden lähettimen, koska entinen oli muka kastunut. Ja tämä lähettimen hinta meni omasta pussista... No, eikun kokeilemaan uutta lähetintä, sama juttu ku aikasemmalla lähettimellä.. Koira näkyy ja tutka on mykkä.. Et semmonen oli pienen koiran tehokas tutka..

Nyt on käytössä toista syksyä trackerin älyspeed. Hyvät kantomatkat, koira kyllä löytyy kaukaakin mutta läheltä hankala suuntia. Takanäyttöö lyö isommin ku sinne missä koira on :lol: Ja panta on pikkusen ison näppi pikkukoiralle..

Miten lie se gps valjas istuu beaglen selkään?
Henkka mies man
Viestit: 401
Liittynyt: Ti 27.09.2005 7:18
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henkka mies man »

Minua kans kiinnostaa tuon GPS:n istuminen beaglen selkään. Ne jotka on sellaista kokeillut niin suut auki. Huhupuheetkin kelpaa..
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Gia
Viestit: 77
Liittynyt: Su 02.10.2005 2:48
Paikkakunta: Kurkimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gia »

Mulla on käytössä Trackerin Supra-TX. Hyvin on toiminut. Isohko ehkä beaglelle, mutta eipä tuo ole näyttänyt tyttöjä haittaavan. Niin ovat kaulat pitkälle, että joko sinä sen kaulaan sujautat että päästään lähtemään :)

Minäkin mielelläni haluisin kuulla onko GPS:stä kokemuksia beagleilla...
*Olen beagle...mikä on sinun tekosyysi?*
stp
Viestit: 95
Liittynyt: To 22.09.2005 13:50
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stp »

XS kokoinen GPS valjas sopii hyvin Beaglelle, pienellekin sekä vähän isommalle. Otampa kuvan sunnutaina kun seuraavan kerran Lindan löysään, niin näette paremmin.

Mulla on ollut nyt viimesyksystä lähtien tuo pointer gps systeemi. Siitä en luopuis enää mistään hinnasta. Koiran hengen olen pelastanut parikertaa kun ajo on mennyt isolle tielle ja olen ehtinyt väliin karttapaikkatiedon perusteella. Perinteisellä normaalilla tutkalla olisin kyllä tiennyt suunnan mutta etäisyys on vain sinnepäin. En usko että vanhalla systeemillä olisin edes tiennyt koiran olevan tiellä. Loistava peli siis. Olen sen verran tehnyt kehitystyötäkin että olen ilmoitellut pointterille mielestäni kehittämisen arvoisia asioita siihen käyttöliittymään.

Käyttö helppoa, käytännössä minulla on kaksi tapaa. Ajon seuranta kartalla ja koiran kiinniotto. Enää ei tule leikittyä monilla eri ominaisuuksilla mitä siinä on, niin paljon kuin ennen.

Perustoiminnoista pidän yleensä päällä seuranta-asetusta, jolla systeemi lähettelee koiran paikkaa esim 10-15min välein kännykkääni kartalle. Jos ajo ei ole vielä lähtenyt on mukava seurailla missä koira on ja mitä hommailee. Tavallisesti merkkaan sitten ylösottopaikat waypointeiksi, joten multa löytyy jänisten makoilu paikkoja varmaan noin 50 kpl, metsästysalueiltani sekä muutamasta koemaastosta. Yleensä jänis makoileekin aikalailla samoissa puskissa, joten neon hyödyksi jos muuten ei yöjälkiä löydy. Kun ajo lähtee, karttapaikoista saa jonkin verran ennakkokäsityksiä mistä ajo kulkee ja minne menee.
Kiinniotossa käytän seuranta asetusta 1min väliajalla, silloin saa tarpeeksi tietoa pysyykö koira paikalla vai onko se liikkumassa johonkin tienläheisyyteen, sitten vain autolla viereen ja koira takakonttiin.
Metsästä tuloaika on kiva myös ilmoitella kotosalle, kun koiran kytkentä onnistuu kartan ja koiran kulkeman reitin vertailun mukaan nopeasti, käytännössä muutamalla napinpainalluksella.

Käyttö lähes ilmaista, 8€/kk taitaa mennä noista korteista saunalahdelle. Viestit ovat käytännössä ilmaisia. Itse olin syyskuussa metillä varmaankin noin 15-20 kertaa, viestejä oli laskussa 229 kpl (ilmaisia oli muistaakseni 500 vai oliko se 1000kpl per kuukausi) eli ne riittävät käytännössä hyvin minun metsäreissuilleni.
Nyt tosin tuo puhelimen akku on ruvennut heikentymään se pitäis uusia, mulla on ollut siinä se perusakku se kestää nyt n. 2-3 pv olla päällä kun aikaisemmin kesti viikonverran. Tosin se on ollut päällä parivuotta putkeen joten voi olla että perusakkujen kestoikä onkin sen verran.
****************************

Kivirannan Beaglet
Gia
Viestit: 77
Liittynyt: Su 02.10.2005 2:48
Paikkakunta: Kurkimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gia »

Kiitos Sami!
Jätinkin tuossa juuri raha-anomuksen vetämään (lue: tein loton :lol: ), että sais sen odotettua nopeammin hankittua...
Yksi juttu vielä, kysyy tietämätön... Voiko sillä seurata kahta koiraa yhtä aikaa? Se tosin on aika harvinaista, että minulla olisi tytöt yhtä aikaa ajossa, mutta joskus on niitäkin hetkiä...
*Olen beagle...mikä on sinun tekosyysi?*
stp
Viestit: 95
Liittynyt: To 22.09.2005 13:50
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stp »

Kyllä sillä pitäisi pystyä, ainakin mainoksen mukaan. Samoin kaksi käyttäjää voi seurata samaa koiraa. Ilmeisesti näissä tarvitaan jotain asetus räpläyksiä tai tehdaskonfigurointeja en ole tutkinut tarkemmin.

Ai niin se kuva unohtui ottaa, katsotaanpas seuraavalla kerralla.

Itsellä ei ole koiralla ollut ongelmia tuon istuvuuden kanssa. Voi olla että aralla koiralla selänpäällä oleva paketti voi haitata alussa, mutta totuttelu auttaa varmaan tässäkin asiassa.
****************************

Kivirannan Beaglet
TomPe
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 18.10.2005 23:31
Paikkakunta: Ylitornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomPe »

Mulla on nyt käytössä ensimmäistä syksyä gps-tutka ja olen tutkaan erittäin tyytyväinen ja paluuta vanhaan tutkaan ei ole kuin hätä tapauksissa. Tosin alueilla joissa on huonot "kentät" niin olisi hyvä laittaa kaiken varalta perinteinenkin tutka kaulaan. Mulla on kolmet eri liivit koska koiriakin on monen kokoisia ja rotuisia. Narttu beaglelle sopivin koko on XS. Isommalle urokselle voi joutua laittamaan S koon liivin. Liivi istuu koiran selkään hyvin ja koira tottuu siihen nopeasti.

Pennun koulutuksessa Gps-tutka on verraton apuväline. Kun hukka tulee niin ottaa paikkatiedon ja vie penikan takaisin hukkapaikalle jos se ei itse sinne omatoimisesti palaa. Ja gps-tutkan haukun ilmaisin ei valehtele kuten perinteisissä tutkissa.

Vielä viime vuonna olin sitä mieltä ettei beaglellä tartte tälläistä tutkaa mutta nyt on täytynyt perua sanoja. Hankin gps-tutkan hirvikoiralle mutta huomasin sen käytön helppouden ja luotettavuuden beaglelläkin metsästäessä joten Gps-tutka on nyt erittäin aktiivisessa käytössä. Vaikka se on arvokas hankinta niin se säästää polttoainetta paljon. Koiraa kiinniotettaessa tiedät paikan tarkasti mutta perinteisellä tutkalla joudut arvailemaan ja ajelemaan autolla edestakaisin löytääksesi koiran.
ristoreipas
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 04.11.2005 23:52
Paikkakunta: OULU

Tutkat!!!

Viesti Kirjoittaja ristoreipas »

Älkääpä turhaan moittiko Pointerin tutkia. Ovat täsmälleen samoja tuotteita kuin Trackerin tutkat. Sama tehdas Oulunsalossa. Täsmälleen samat sisuskalut saman kokoluokan malleissa.
tatu
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 30.11.2005 10:54
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja tatu »

Uuden tutkan hankkiminen alkaa olla ajankohtainen, v. -96 Pointer Magnum vetelee viimesiään... Toinen tutka meillä on Pointer MiniMagnum ja kokemukset siitä ovat hyvin samanlaiset kuin Vee-Peellä eli en suosittele!

Mitä joistakin foorumeista olen lukenut Trackerilla näyttäisi olevan enemmän puolesta puhujia Pointeriin verrattuna? Trackerista meillä ei ole minkäänlaista kokemusta kuin ei myöskään UltraPointista, joka tuntuu tällä hetkellä isäntää eniten kiinnostavan. Mutta täältä foorumistahan löytyi myös tyytyväisiä UltraPointin käyttäjiä :)

Kun täällä vaaramaisemissa ajatetaan kiinnostaisi sekin, onko kaikki tutkat yhtä herkkiä antamaan "takapotkua", saako niistä rehellisen tiedon, jos ollaan tutkaamassa vaikkapa vaarojen välisessä notkossa koiraa :roll: ? Tämä koetteli Magnumin kanssa jonkun verran hermoja silloinkin, kun se toimi vielä normaalisti :?

Tutka tulee olemaan käytössä niin beaglella, suomenajokoiralla kuin venäjänajokoirallakin, tuoko tämä miten paljon lisää haastetta tutkan hankintaan :wink:
Matti Hiltunen
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Matti Hiltunen »

Moro

Ultrapointissa takapotku on todella pientä ja suuntiminen onnistuu todella hyvin pelkkien ledien kanssa. Ääni toimintokin löytyy!

Huonoa tutkassa on koko. Se on vähän turhan iso!

Matti
Jussi Heinonen
Viestit: 6
Liittynyt: To 23.11.2006 11:31
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Jussi Heinonen »

Itselläni on trackerin älysupra. Hyvin tuntuu toimivan, mutta osaisiko joku neuvoa että miten sillä olisi tarkoitus etäisyyttä arvioida? Manuaalitoiminnolla tietysti ja kiekkoa kääntelemällä, mutta käytännön vinkit tulisi tarpeeseen... Kun on vasta ensimmäinen tutka ja sekin ollu käytössä vasta viikon pari, niin ei ole vielä oikein salaisuudet auennut..
Vastaa Viestiin