Monipuolinen harrastaminen beaglen kanssa

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
AnnikaM
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 29.06.2015 15:10

Monipuolinen harrastaminen beaglen kanssa

Viesti Kirjoittaja AnnikaM »

Spanieleita tähän asti omistaneena, olen kiinnostunut kovasti beaglesta rotuna.
Jonkin verran olen seuraillut kirjoittelemista täällä ja muualla. Olen innokas harrastaja, spanieleiden kanssa olen harrastanut kaikkea metsästyksestä ja näyttelyistä tokoon ja agilityyn. BH-kokeet on suoritettu ja luonnetestissäkin käyty. Lisäksi kaikkea mahdollista virallista on koirasta terveyden kannalta kuvattu. Ja tälläisen monitoimikoiran haluaisin beaglestakin. Uskon kovasti, että ko. rodulla tähän rahkeita on.

Mutta olen havainnut, että rodun keskuudessa on vastustusta heitä kohtaan, jotka haluavat harrastaa myös jotain muuta beaglensa kanssa, kuin metsästystä? Pitääkö tämä paikkaansa, vai olenko vain havainnut väärin? Vähättelyä, silmien pyöritystä? Joku taisi jopa puhua rodun pilaamisesta "väärillä harrastuksilla".

Pidän tärkeänä myös metsästystä, tottakai, koska tämä beaglen tarkoitus on alunperin ollut (ja on toki vieläkin). En moista itse ole koskaan harrastanut (spanieleiden kanssa nämä hommat hoidettiin "apumetsästäjän" avulla ;) ), mutta ehdottoman kiinnostunut sellaista itsekin opettelemaan.
Haluaisin monitoimikoiran, niin ulkonäöltään kuin luonteeltaan.

Harrastan totta kai koirani kanssa mitä haluan joka tapauksessa, mutta eihän se kivaa ole jos jo kasvattaja on sitä mieltä, että muut harrastukset pilaavat rodun, joka on metsästykseen kehitetty. Tuontikoirakaan ei ole poissuljettu, ja se minua jollain tavalla kiinnostaakin, mutta saahan näistä kotimaan koirista aina paljon enemmän tietoa, kun niitä pääsee helpommin katsomaan mimmoisia ovat, ja se fakta mitä niistä voidaan virallisesti sanoa, näkyy koiranetissä.

Ajatuksia, mielipiteitä? 8)
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Tykkäsin kovasti toko-kirjoituksesta rotujärjestömme lehdessä, olikohan numero 4/14 vai 1/15. Siinä innokas toko-harrastaja vertaili omia harrastuskoiriaan, ja välillä oli tietystä syystä harrastamattakin beaglellä...

Se, mitä milläkin harrastetaan on eri asia kuin mitä milläkin jalostetaan. Moni varmaan taas ärsyyntyy vertauksesta, mutta esim. noutajapuolella on paljon meritoituneita koekoiria mutten mitenkään voi sanoa olevani kiinnostunut niistä metsästyksen kannalta... Ja harrastettavia lajeja tuntuu jatkuvasti tulevan lisää.

Esim. meillä periaate on, että pennut myydään aina vain metsästäjille. Jos sitten muutakin koiransa kanssa harrastavat niin hyvähän se on. Ei ne pilalle mene. Jos taas puhuttaan silmien pyörittelystä, niin kyllä verevä mettämies suomenajokoiransa kanssa saattaa kattella beagleväkeä pyörivin silmin. Meitä kun on niin monenlaisia, eikä varmaan tarvi kysellä mitä muut on mieltä...
AnnikaM
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 29.06.2015 15:10

Viesti Kirjoittaja AnnikaM »

Kiitos näkökulmasta. Noinhan se juurikin on, että jalostus ja harrastaminen on aivan eri asioita. Toki kyllä se jotain päänsisällöstä kertoo, jos koirasta on moneksi, vaikka ei itse harrastuksilla itsessään väliä ole.

Itse harrastan rotua, en lajia. Joten otan rodun, mikä hyvältä tuntuu, ja sitten katsotaan mitän kivaa yhdessä keksitään. Spanieli ei todella ole se helpoin rotu tokoonkaan, mutta hauskaahan meillä on ollut, ja kyllä me jo voittajaluokassa kisataan. Vaikka aivan varmasti toisella rodulla olisi helpommalla päästy.

Metsästyslinjan beaglea en aio ottaa, koska se ei meidän ensisijainen harrastus tule olemaan. Heille suotakoon sellaiset kodit, jossa pääsevät todella tositoimiin :)
Onko beagleissa linjat täysin jakautuneet, vai onko mahdollista saada jotain siltä väliltä?

Täytyy tuo lehti etsiä käsiin ja lukaista!
ilona
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.03.2011 19:05

Viesti Kirjoittaja ilona »

Annika, minä myös omistan spanielin ja beaglen (sen, josta lehdessäkin oli juttua) ja olen kilpaillut molempien kanssa tokossa. Molemmat ovat EVL-tason koiria, ja töitä on kummankin kanssa saanut tehdä, että tähän on päästy. Beaglen kanssa vielä vähän enemmän. :) Beagleja kilpailee paitsi tokossa myös mejässä, agilityssa ja rally-tokossa. Eli kyllä beaglesta on moneen sen metsästyksen lisäksi - vaikkei varmasti ole se helpoin koulutettava itsepäisyytensä ja kekseliäisyytensä vuoksi.

Näistä linjoista puhuminen on vähän vaarallista, mutta kyllä ns. dual purpose -beagleja on enenevässä määrin. Kannattaa liittyä Facebookissa Beagle Suomi -ryhmään - ellet jo kuulukin siihen. Siellä käydään innokasta keskustelua beaglesta. Beagle on kyllä ihana rotu. :wink:
eräjussi
Viestit: 52
Liittynyt: To 22.09.2005 6:59

Viesti Kirjoittaja eräjussi »

Dual purpose tarkoittaa ymmärtääkseni kahta eri taitoa esim eläimellä.
Mitkähän ne esim beaglella ovat?
ei se ikinä ennen.........
ilona
Viestit: 26
Liittynyt: La 12.03.2011 19:05

Viesti Kirjoittaja ilona »

Eiköhän tuo dual purpose tarkoita koirilla lähinnä sitä, että niistä on sekä käyttöön että näyttöön. 😊
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Juu, parhailla dual purpose koirilla on nimen edessä titteli. Esim. Fi Kva & Mva.

Minulla ei ole aavistustakaan kuinka helppoa on löytää itselle pentua, jossa vanhemmilla vahvat näytöt vaikka toko:sta. Tai verijäljeltä. Tosi vähän näitä taitaa olla vaikkei menestymistä sillä saralla kukaan ole estämässä. Tänä vuonnakin on ollut ilmeisesti ylitarjontaa pennuista, eli pennun saaminenkaan ei pitäisi olla este. Viime vuonna käsittääkseni on ollut pennuista puutetta.
Vastaa Viestiin