Rotujärjestön säännöt

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

imppa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 25.10.2006 16:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja imppa »

Kävin läpi kennelliiton ohjeistuksen mallirunkoineen kaikkineen, enkä löytänyt sieltä mitään sillaista kohtaa, johon vuosi sitten vuosikokouksessa hyväksytty beaglen JTO ei antaisi vastausta sillä tiedolla mitä meillä on rodusta käytettävissä. Koko vuosiluokkaa koskevat kyselytutkimukset ovat kuitenkin paras käytettävissä olevista menetelmistä, joilla nykytilannetta voidaan kartoittaa. Myös tavoitteet rodun kehittämiseksi ovat ohjeistuksen mukaiset, painotuksista voidaan toki aina olla erimieltä. Uskon tällä kokemuksella osaavani myös lukea oikein erinäisiä ohjeita ja sääntöjä.
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mitkä kohdat tässä JTO-esityksessä ovat kennelliiton ohjeistuksen vastaisia koko rodun tasapuolista kehittämistä ajatellen.
kahaltaja
Viestit: 578
Liittynyt: Ma 24.08.2009 11:58
Paikkakunta: Juva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kahaltaja »

imppa kirjoitti:Kävin läpi kennelliiton ohjeistuksen mallirunkoineen kaikkineen, enkä löytänyt sieltä mitään sillaista kohtaa, johon vuosi sitten vuosikokouksessa hyväksytty beaglen JTO ei antaisi vastausta sillä tiedolla mitä meillä on rodusta käytettävissä. Koko vuosiluokkaa koskevat kyselytutkimukset ovat kuitenkin paras käytettävissä olevista menetelmistä, joilla nykytilannetta voidaan kartoittaa. Myös tavoitteet rodun kehittämiseksi ovat ohjeistuksen mukaiset, painotuksista voidaan toki aina olla erimieltä. Uskon tällä kokemuksella osaavani myös lukea oikein erinäisiä ohjeita ja sääntöjä.
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mitkä kohdat tässä JTO-esityksessä ovat kennelliiton ohjeistuksen vastaisia koko rodun tasapuolista kehittämistä ajatellen.
No jos nyt ihan perusasioista lähdetään, niin on vain rotu nimeltä beagle. Metsästysbeagle ei ole virallinen rotu, vaikkakin beaglea metsästykseen käytetään ja se on sen alkuperäinen käyttötarkoitus. Ja metsästysharrastusta tulisi tukea ja kannustaa uusia beagleihmisiä siihen. Se on kaikkien yhteinen intressi. Rotua ei tulisi kuitenkaan jakaa minkään harrastuksen perusteella, vaan rotujärjestön (ja JTO:n) pitäisi pystyä olemaan koko rodun ja harrastajien järjestö.
Tilastojako metsästäviin ja ei metsästäviin beagleihin ei perustu mihinkään faktaan.
Terveystilastot ovat vanhoja ja puutteellisia.
Ja edes edellinen JTO (nyt 'voimassaoleva') ei ole ollut raamien mukainen, siihen on vaadittu täydennystä.
Kuva Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Olisitko kahaltaja niin herttainen että vastaisit Terolle.
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Corner, kiitos, että kirjoitit osan toimintakertomuksesta tänne. Ja kyllä, tiedän, että kokousmateriaali oli nähtävillä hyvissä ajoin ennen kokousta ja luin läpi nivaskan. Uskon, ettei minun tehtäväni ole ohjastaa aikuisia ihmisiä sopivasta kielenkäytöstä yms, vaan toivon, että he itse ymmärtävät kirjoittamansa ja aiheuttavansa hallaa niin itselleen, kuin rotujärjestöllekin. En ihmettele, jos JTT ei hevillä enää hyväksy JTO:a.
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan...

Pakko nyt yleisestikin ihmetellä tällaista piilottelevaa touhua. Miksi jäsenistöä ei tiedotettu, että JTO on Kennelliitossa hylätty ja mitkä olivat syyt hylkäykseen? Miksi JTO piti hyväksyttää yleisellä kokouksella, mutta korjausehdotusta ei? Mitä korjausehdotuksessa on? Miksi en vieläkään ole saanut vastausta siihen, koska beaglella on viimeks ollut voimassaoleva JTO?

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

En ole kuullut, että missään yhdistyksessä olisi vuosikokouksella hyväksytetty tai luettu JTO...? Mutta moni muukin juttu tässä yhdistyksessä on omanlaisensa. Olisko joskus hyvä seurata vähän mitä ympärillä tapahtuu, tämähän pitäisi olla rotujärjestö, eikä pelkkä metsästysyhdistys. Se tuntuu unohtuneen aika monelta.
eräjussi
Viestit: 52
Liittynyt: To 22.09.2005 6:59

Viesti Kirjoittaja eräjussi »

Jos nyt noin yleisesti esim tätä foorumia lukee, niin eipä juurikaan löydy tekstiä metsästyksestä, mutta sitäkin enemmän näyttelyistä ja siitä, että mitä mieltä kukakin on erilaisista säännöistä.
Lähes jokaisella tuntuu olevan omat mielipiteensä asioista ja sehän on pelkästään hyvä asia, että ne voi vapaasti esittää, kuuluu sitten rotujärjestöön, tai ei.
Lukijahan voi niistä sitten löytää ne kultahippuset joihin voi taas joko yhtyä, tai sitten ei. ](*,)
ei se ikinä ennen.........
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

Eräjussi, jos katsot noita keskusteluja, miksi puhutaan näyttelyistä...sehän AINA yleensä alkaa siitä kuinka huonoja harrastajia nämä näyttelyihmiset ovat. Ei juurikaan mitään positiivista puhuta....paitsi tietenkin suurinosa on omiinsa tyytyväisiä. Harvoin noista koirista (siis näyttely) puhutaan mitään hyvää... Ei se minua haittaa, tähän keskusteluun lähdin koska olen itsekin ollut JTOn kanssa tekemisissä. Tämä touhu täällä kuullostaa kieltämättä aika "oudolta"...
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Mitä on rotujärjestö? Toimistohuone jossain päin Suomea? Varastotila, jossa säilytetään materiaalia menneiltä vuosilta? Diaarinumero patentti- ja rekisterihallituksen järjestelmässä?

Vai rotujärjestön jäsenet?

Tämä minun piti kirjoittaa jo silloin, kun yksi pitkän linjan harrastaja valitti ettei ole saanut rotujärjestöltä mitään.

Muistaisin rotujärjestön puheenjohtajan Paraisilla valitelleen sitä, kuinka lehden tekoon meni aivan liian paljon enemmän kuin mitä oli budjetoitu. Tämä taas johtui siitä, että hän oli päätoimittajan ominaisuudessa julkaissut kaiken, mitä jäsenistö on lehdelle toimittanut.

Jokainen voi sitten tahollaan miettiä mitä minulla on annettavaa meille. Jokainen todellakin voisi tulla sieltä poterosta ulos.

Tuoreimman lehden sisällön parhaimmistoa on toko-tarina (riistavietti / riistavietittömyys).

Ja vielä: rotujärjestö eli me tarjoamme keskustelufoorumin, yksi kategoria on Näyttelyt. Ei siellä ketään mollata, jostain syystä ei edes keskustella - Match Show ilmoitukset on ainuita mitä sieltä oikeastaan löytyy. En keksi tästä porukasta yhtäkään öykkäriä joka tulisi keskustelua sekoittamaan.
Härski
Viestit: 449
Liittynyt: Ti 17.11.2009 17:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Härski »

eeva resko kirjoitti:En ole kuullut, että missään yhdistyksessä olisi vuosikokouksella hyväksytetty tai luettu JTO...? Mutta moni muukin juttu tässä yhdistyksessä on omanlaisensa. Olisko joskus hyvä seurata vähän mitä ympärillä tapahtuu, tämähän pitäisi olla rotujärjestö, eikä pelkkä metsästysyhdistys. Se tuntuu unohtuneen aika monelta.
Jaa..monessa muussa porukassa jalostusjaosto ja hallitus siunaa jto.n
Pitäskö meilläki siirtyä siihen systeemiin.
Jos nimittäin tämä nykynen on liian avointa politiikka.

Mua vähä vaivaa pari seikkaa.
Täälä semmoset kommentoi kokeita sääntöineen..jotka ei ite kokeista perusta. Väliin niiin maamperusteellisen viisaasti " :wink:
Ja toiset sitte yhistyksen säännöistä ja tekemisistä.
Vaik osa ei kuulu koko "metästysyhistykseen" ja osa ei tiiä sääntöi olevankaan.
Ku rikkovat niitä mennentullen.
Kylmääniinmielenipahotin :oops:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Palataanpas sääntöihin:

1.
Yhdistyksen nimi on Suomen Beaglejärjestö - Finska Beagleklubben ry. ja sen kotipaikka on Pietarsaaren kaupunki. Järjestön tarkoituksena on beaglein kasvatus- ja jalostustoiminnan keskusjärjestönä kehittää beaglet rodullisilta käyttöominaisuuksiltaan tarkoitustaan vastaaviksi sekä ulkomuodoltaan jaloiksi ja mahdollisimman yhdenmukaisiksi.

2.
Järjestö pyrkii yhteistoiminnassa Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben r.y:n kanssa toteuttamaan päämääriään toimeenpanemalla erikoisnäyttelyjä ja järjestämällä vuosittain beaglein Ajovoittaja-otteluin, järjestämällä palkintotuomarikursseja, ohjaamalla jäseniään siitoseläinten valinnassa, pitämällä erikoiskantakirjaa, julkaisemalla Suomen Beagle -nimistä jäsentiedotuslehteä sekä julkaisemalla rotua koskevia tietoja Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry:n julkaisussa. Järjestö voidaan toiminnan helpottamista varten jakaa alueisiin ja lohkoihin.

Tuosta en löydä mitään sellaista, mikä viittaa tokoon, rally-tokoon, agilityyn, koiratanssiin... Rotujärjestön tekemiset on ihan linjassaan omien sääntöjensä kanssa. Kuinka sääntöjä sitten muutetaan, sekin löytyy säännöistä.
kahaltaja
Viestit: 578
Liittynyt: Ma 24.08.2009 11:58
Paikkakunta: Juva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kahaltaja »

Kennelliitto on.laatinut rotujärjestölle ohjesäännön. Suosittelen lukemaan:
http://www.kennelliitto.fi/sites/defaul ... saanto.pdf
Kuva Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Härski
Viestit: 449
Liittynyt: Ti 17.11.2009 17:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Härski »

kahaltaja kirjoitti:Kennelliitto on.laatinut rotujärjestölle ohjesäännön. Suosittelen lukemaan:
http://www.kennelliitto.fi/sites/defaul ... saanto.pdf
:shock: :shock: :shock: tämän minä oon lukenu 40 vuotta sitte.
Sbj. toimii tämän ohjeen mukaan...eihän se muuten olis rotujärjestö :lol:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
kahaltaja
Viestit: 578
Liittynyt: Ma 24.08.2009 11:58
Paikkakunta: Juva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kahaltaja »

Härski kirjoitti:
kahaltaja kirjoitti:Kennelliitto on.laatinut rotujärjestölle ohjesäännön. Suosittelen lukemaan:
http://www.kennelliitto.fi/sites/defaul ... saanto.pdf
:shock: :shock: :shock: tämän minä oon lukenu 40 vuotta sitte.
Sbj. toimii tämän ohjeen mukaan...eihän se muuten olis rotujärjestö :lol:
Siinä tapauksessa kannattaa kerrata sivun 2 alkukappaleet sekä Yleiset tehtävät ja Jalostuksen ohjaus. En saa tabletilla kopioitua tekstiä tähän.
Kuva Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Mehtokummun
Viestit: 63
Liittynyt: Su 27.01.2013 19:02
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mehtokummun »

Onko Kahaltajan ajatuksena kyseen alaistaa bealejärjestön toimintaa rotujärjestönä?
Härski
Viestit: 449
Liittynyt: Ti 17.11.2009 17:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Härski »

kahaltaja kirjoitti:
Härski kirjoitti:
kahaltaja kirjoitti:Kennelliitto on.laatinut rotujärjestölle ohjesäännön. Suosittelen lukemaan:
http://www.kennelliitto.fi/sites/defaul ... saanto.pdf
:shock: :shock: :shock: tämän minä oon lukenu 40 vuotta sitte.
Sbj. toimii tämän ohjeen mukaan...eihän se muuten olis rotujärjestö :lol:
Siinä tapauksessa kannattaa kerrata sivun 2 alkukappaleet sekä Yleiset tehtävät ja Jalostuksen ohjaus. En saa tabletilla kopioitua tekstiä tähän.
Sama teksti,,eri muodossa tosin,,löytyy Sbj.n säännöistä :lol:
Tarkoitus on kuitenkin sama.
Lukisit nyt vaan ne säännöt ajatuksella,,mitä ne pitää sisällään.
Siitä rautalangasta mää en saa sulle väännettyä mallia :(
Minä ku teen puusta ja betonista asioita
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Vastaa Viestiin