Beaglen jalostuksesta

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

Kyllä mä olen tiennyt mitä olen tuonut ja muiden ei ole tarttenu tietääkkään!!
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Vastaanottimen tehoja kannattaa nyt säätää pienemmäksi.
Härski
Viestit: 449
Liittynyt: Ti 17.11.2009 17:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Härski »

Corner kirjoitti:Vastaanottimen tehoja kannattaa nyt säätää pienemmäksi.
Onks myrskyy luvassa :wink:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

No ei.

Muistatte vaan että ensin tulee minä, sitten tulee minä ja vielä kolmantenakin minä. Sitten tulee pitkälti tyhjää, jonka jälkeen jälleen minä.

Ja muita ei o.
Härski
Viestit: 449
Liittynyt: Ti 17.11.2009 17:57
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tai niinkö eteläpohojanmaalla sanotaan..
"moon oikias, soot vääräs, soon aivan mettäs" :lol:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Ja taas esimerkki joka ei ole beaglepuolelta:

Guru perusti itselleen oman yhdistyksen joka tietenkin on vailla samanlaista arvoa kuin mitä rotujärjestöllä on. Yhdistyksessä testailtiin koiria katselmuksen nimissä, epävirallisia tietysti nuokin mutta kovasti kirjailtiin havaintoja ylös. Ja guru itse halusi koiralleen testin suoritettavaksi myös, mutta epävirallisesti.

Eli epävirallisen tahon epävirallinen testi, niin siihenkin täytyi saada oma erillinen epävirallinen osio. Itselle. Ihan vaan mullemullemulle. Ihmeellistä sooloilua mutta kun on mahtava niin on mahtava.
VvM
Viestit: 546
Liittynyt: La 15.10.2005 5:00
Paikkakunta: Ruotsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VvM »

Kennelliitolla on teemavuotena koiran kasvattaminen.
Näin kennelliitto määrittelee:
Mitä on vastuullinen koirankasvatus?

Vastuullinen koirankasvatus on yksi Kennelliiton kulmakivistä. Vastuullinen koirankasvattaja toimii seuraavien periaatteiden mukaan:

Kasvattaja käyttää jalostukseen vain terveitä koiria
Kasvattaja käyttää jalostukseen vain hyväluonteisia koiria
Kasvattaja käyttää jalostukseen ulkomuodoltaan ja käyttöominaisuuksiltaan rodunomaisia koiria
Kasvattaja antaa koiriaan toisen kasvattajan jalostuskäyttöön vain yhdistelmiin, joissa yllä olevat periaatteet toteutuvat molempien koirien osalta
Kasvattaja huolehtii pentujen ja emän hyvinvoinnista
Kasvattajan huolehtii koiristaan niin, ettei niistä koidu ympäristölle haittaa
Kasvattaja totuttaa pennut käsittelyyn ja sosiaalistaa pennut ennen luovutusta
Kasvattaja myy pennut vain niille soveltuviin koteihin/sopiville henkilöille
Kasvattaja tekee kirjalliset sopimukset kaikista koirista
Kasvattaja rekisteröi kaikki pennut ja luovuttaa rekisteritodistukset pennunostajille viipymättä
Kasvattaja neuvoo ja opastaa kasvattiensa omistajia koirien koko eliniän
Kasvattaja kertoo avoimesti koiriensa terveydentilasta
Kasvattaja allekirjoittaa Kasvattajasitoumuksen ja sitoutuu noudattamaan siinä määriteltyjä vastuullisen koirankasvatuksen periaatteita
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
imppa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 25.10.2006 16:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja imppa »

Eipä tuohon Vesan siteeraamaan kennelliiton ohjeistukseen ole juuri lisättävää. Toivottavasti kaikki beaglekasvattajat sitoutuvat noudattamaan niitä kaikilta osin myös omassa kasvatustyössään. Ainut lisäys, jota urosten omistajana kaipaisin on yhteydenpito käyttämänsä uroksen omistajaan.
Kasvattaja tekee urosvalintansa sen tiedon valossa, jota hän saa erilähteistä. Uroksen omistaja tuntee koiransa kaikkein parhaiten niin hyvässä kuin pahassakin, mutta ellei hän saa palautetta uroksensa jälkeläisistä, niin on mahdotonta antaa oikeata tietoa sen periyttämisominaisuuksista. Minusta yhdistelmän valinta pitää perustua luottamukselliseen tiedonvaihtoon, jossa kerrotaan myös kaikki tiedossa olevat riskit. Valitettavasti aika usein uroksen omistaja unohdetaan, kun on kuittaus saatu rekisteröintiä varten. Erityisesti tieto ongelmista on tärkeää.
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Tuo on kyllä niin totta mitä imppa kirjoittaa. Täytyy ainakin omalta osalta petrata informaation kulkua!
VvM
Viestit: 546
Liittynyt: La 15.10.2005 5:00
Paikkakunta: Ruotsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VvM »

Lainaus SKLn vastuullinen koirankasvatus tekstistä: käyttöominaisuuksiltaan rodunomaisia koiria

Suomen beaglejärjestöllä on selvä määritelmä tuohon mikä on käyttöominaisuuksiltaan rodunomainen.
Beagle joka on erikoiskantakirjassa.

Jokainen kasvattaja voi tietenkin myös itse määrittellä oman vähimmäistavoitteen rodunomaisille käyttöominaisuuksille.

Tärkeää kasvatajan olisi kuitenkin tuntea molempien vanhempien roduomaiset käyttöominaisuudet.

Rodunomaisia käyttöominaisuuksia ei voi saada muuten selville kuin viemällä beagle tarpeeksi usein metsään ja perehtymällä siellä yksilön ominaisuuksiin.
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

"Kasvattaja allekirjoittaa Kasvattajasitoumuksen..."

se löytyy tästä linkistä http://kennelliitto.jelastic.planeetta. ... ettava.pdf

Sieltä löytyy mm.
1. Hyväksyn liiton tarkoituksen, joka on seuraava:
Suomen Kennelliiton tarkoituksena on edistää puhdasrotuisten rekisteröityjen koirien kasvattamista ja käyttöä. Lisäksi Kennelliitto
edistää terveiden ja hyväluonteisten, käyttöominaisuuksiltaan, rakenteeltaan ja ulkomuodoltaan rodunomaisten koirien kasvattamista.
Liitto edistää myös koirien hyvinvointia sekä koiranpidon edellytyksiä.
Olen selvillä siitä, että Kennelliiton säännöt, ohjeet (erityisesti koirarekisteriohje) ja määräykset koskevat minua.

Mietitäänkö mihin allekirjoituksella sitoudutaan, vai mietitäänkö vaan millä keinoilla pääsee halvimpaan rekisteröintiluokkaan?
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

Sinusta Corner en tiedä, mutta minä maksoin AINA rekisteröinnit kalleimman mukaan. En katsonut tarpeelliseksi liittyä metsästysyhdistykseen jäseneksi, jolla ei ollut mitään annettavaa minulle, vain että olisin voinut rekisteröidä pentuni halvemmalla...... Mutta mikä minua ihmetyttää, että säännöllisin väliajoin teidän täytyy todistella että beagle on ajavakoira! Senhän me kaikki tiedämme, eikä tämä "todistelu" asiaa miksikään muuta, beaeglellä voi harrastaa montaa eri asiaa. Tämä vaan jatkaa tätä kädenvääntöä mikä ei johda mihinkään....päinvastoin.
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Metsästysyhdistys = rotujärjestö?

Sitähän ei voi tietääkään ketkä kaikki rotujärjestöön kuuluu. Sen sijaan kasvattajista tietää ketkä kaikki ovat allekirjoittaneet vuonna 2011 voimaan tulleen kasvattajasitoumuksen. Minulla ainakin on tapana lukea teksti ensin ennen kuin hyväksyn mitään.

Useampi viesti taaksepäin kyselinkin sitä olemmeko rodun ylläpitäjiä vai kehittäjiä. Jos se riittää, että rekkarissa lukee beagle ja se on ryhmässä 6 ajavat, niin ollaan varmaan ylläpitäjiä. Toivottavasti mahdollisimman monella on kapinamieltä ja ryhtyvät kuitenkin kehittäjiksi...
Maria-Riitta Huhta
Viestit: 185
Liittynyt: Pe 06.10.2006 14:43

Viesti Kirjoittaja Maria-Riitta Huhta »

Tälhet kun kattoo noita beaglejen terveystuloksia , vois jopa jo ajatella et pitääskö enempi tarkistuttaa JALOSTUKSEEN käytettäviä koiria ???
Pystyys sitten vasta puhumaan et terveistä on, tää on nyt ajatelma.

Häski ja tämä tuli Etelä-Pohjanmaalta ;)
Corner
Viestit: 722
Liittynyt: Ti 27.11.2007 14:55

Viesti Kirjoittaja Corner »

Varmasti pitäisi.

Mitkä olisi tärkeimmät, nimeä tärkeysjärjestyksessä.
Vastaa Viestiin