Kannus kynnet???

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Hirmu
Viestit: 243
Liittynyt: Pe 13.01.2006 20:15
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Mikäs se sellainen tuntoaisti on, joka tuntee vain kylmän ja kuumaan muttei mitään muuta?
Miksi emä nuolee pentua jotta se ulostaa, jos ei pennulla ole tuntoaistia?
Se nisäkin taidetaan löytää tosiaan tuntoaistin perusteella?
Tohon Pentin sanomaan ei ole mitään lisättävää, se on näin !
Olisko laittaa jotain "kättä pidempää"?

Ja selvennykseksi vielä: En ole kannuskynsien poistoa vastaan.
kahaltaja
Viestit: 578
Liittynyt: Ma 24.08.2009 11:58
Paikkakunta: Juva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kahaltaja »

Evira on ohjeistanut eläinlääkäreitä niin, että on lähes mahdotonta löytää 200km säteeltä kannuksia poistavaa eläinlääkäriä... vaikka eläinsuojelulaki jättääkin periaatteessa eläinlääkärille luvan poistaa metsästyskoiralta ne kannukset.

Itse en uskalla lähteä poistamaan, koska jos jotain sattuu (esim. tulehdus), niin selitäpä siinä eläinlääkärille itse suoritettua operaatiota, jonka eläinsuojelulaki kieltää muilta kuin eläinlääkäreiltä.
Toinen kauhuskenaario in, että joku tekee ilmoituksen kennelliittoon siitä, että kannukset on lainvastaisesti poistettu. Melko kevyesti rankaisevat näytteilleasettamis- ja rekisteröintikielloilla.

Toivottavasti kukaan kasvattaja ei lähde muutaman edellä olleen kirjoituksen pohjalta poistelemaan kannuksia itse. Aika muuttuu ja lait & asetukset sen myötä...

Ja jos joku löytää Etelä-Savosta kannuksia poistavan eläinlääkärin, niin mielellään otan tiedon vastaan yv:nä... saattaa olla tulevassakin pentueessa joku kannuskinttu.

Kivun tuntemisesta vielä... silloin, kun paikallinen eläinlääkäri vielä kannuksia poisti, niin kyllä se vastasyntynyt pentu selvästi kipun reagoi, vaiokka toimenpide olikin nopea ja helppo.
Kuva Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Hirmu
Viestit: 243
Liittynyt: Pe 13.01.2006 20:15
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Mä kyllä ymmärrän (tässä holhous- ja valvontayhteiskunnassa) eläinlääkärienkin pointin.
Kukaan ei kuitenkaan voi muutaman päivän ikäisestä pennusta sanoa vain rodun perusteella, tuleeko siitä metsästyskoira, jolla on suuri mahdollisuus kannus"vammaan".
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Ei olis ihan näin julkisesti tästä pitänyt puhua, sillä puoskarointiahan tämä luultavasti on EU - mukaan, mutta mä oon aina sanonut että eläkee tehkö niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä oon käskenyt teitä tekemään.
jonne
Viestit: 88
Liittynyt: Su 02.11.2008 17:15

kannus kynnet

Viesti Kirjoittaja jonne »

Hei vaan!

Kysyin omalta käyttämältäni eläinlääkäriltä reilu vuosi sitten omien tulossa olevien pentujen mahdollisien kannusten poistosta niin hän sanoi että mitään kieltoa kennelliitolta ei ole edes ole olemassa metsästyskoirien kannusten poistosta. (itse niin kyllä luulin) Mutta itse kyllä uskon
että pennut tuntee jo kivun pienenäkin mutta se on kyllä pieni murhe kun olen myös seurannut kaverin ajokoiran tuskia kun oli kannukset jääneet poistamatta ja aikuis-ikäisenä koira sitten ne loukkasi vakavasti metsässä niin sen koiran tuska oli kamalaa seurattavaa sivusta ja metsästysura sitten myöskin oli ohi siltä koiralta.
Että kumpi sitten parempi on.
t: Japi
kahaltaja
Viestit: 578
Liittynyt: Ma 24.08.2009 11:58
Paikkakunta: Juva
Viesti:

Re: kannus kynnet

Viesti Kirjoittaja kahaltaja »

jonne kirjoitti:Hei vaan!

Kysyin omalta käyttämältäni eläinlääkäriltä reilu vuosi sitten omien tulossa olevien pentujen mahdollisien kannusten poistosta niin hän sanoi että mitään kieltoa kennelliitolta ei ole edes ole olemassa metsästyskoirien kannusten poistosta. (itse niin kyllä luulin) Mutta itse kyllä uskon
että pennut tuntee jo kivun pienenäkin mutta se on kyllä pieni murhe kun olen myös seurannut kaverin ajokoiran tuskia kun oli kannukset jääneet poistamatta ja aikuis-ikäisenä koira sitten ne loukkasi vakavasti metsässä niin sen koiran tuska oli kamalaa seurattavaa sivusta ja metsästysura sitten myöskin oli ohi siltä koiralta.
Että kumpi sitten parempi on.
t: Japi
Ei kai täällä kukaan ole ollutkaan kannusten poistoa vastaan... on se kumma, että vaikka kirjoittaisi kukkapurkki, niin varmasti se väännetään vessanpöntöksi :roll:

Kennelliitto ei kiellä eikä lupaa, eläinsuojelulaki kieltää, mutta jättää mahdollisuuden metsästyskoiran kannusten poistoon. Evira taas tulkitsee ja ohjeistaa myös eläinlääkäreitä olemaan poistamatta kannuksia. Itse niitä ei saa poistaa. Kennelliitto antaa kasvattajille sanktiota erilaisista rikkomuksista, eläinsuojelulain rikkominen on saletti sanktio.

Itse poistatan kannukset 1-3 vrk vanhoilta pennuilta, jos vaan kohtuumatkan päässä on siihen suostuva eläinlääkäri - ei ole pariin vuoteen osunut kuin yksi sijainen, joka poisti.
Kuva Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
jonne
Viestit: 88
Liittynyt: Su 02.11.2008 17:15

kannus kynnet

Viesti Kirjoittaja jonne »

Kahaltajalle,
Älä nyt suutu, joku tais noin todeta mullekin taannoin mun kommentistani.Vitsi vitsi.
Mutta ihan oikeesti mielipiteeni oli vilpittömästi tarkoitettu ilman mitään venkoilua .
Mut mikä mun mielestäni olis koiralle parasta tai sit ei ehkä oliskaan niin sehän tässä mietityttää kun ammattilaisetkaan ei näköjään tiedä kannusten poistosta. Ehkä hämmentää tavallista tallaajakin.
Mut jos joku pystyy asiasta todellista faktaa esittään / lähdettä niin mielelläni sen haluaisin tietää.


t:Japi
Kaisa Peltonen
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 20.03.2009 13:33
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaisa Peltonen »

Metsästyskoirajaosto voisi ottaa asiaan kantaa ihan virallisesti ja pyytää Eviraa täsmentämään ohjettaan. Ihan siksi, ettei aikuisen koiran tarvitsisi mahdollisesti kärsiä repeämisestä.

Metsästyskoirajaosto voisi myös lähestyä aihetta esim eläinlääkäripäivillä tms, tällöin ksvattajien ei tarvitsisi synnytyksen jälkeen soitella puhelin kuumana läpi lääkäreitä satojen kilometrien säteellä etsiäkseen sitä mahdollista, joka poistaa kannuksia.

(Itse annan edessä olla, mutta takaa poistatan, olen myös poistattanut meillä syntyneiltä joskus kaikki kannukset, eli myös edestä, nyttemmin saavat olla).
Itse en lähtisi kannuksia poistamaan nimenomaan siksi, että se on nykyisin kiellettyä, ei siksi, etten osaisi, itse toimenpide on varsin yksinkertainen ja mitä nuoremmalle (kotona sen voisi tehdä jo ihan vastasyntyneelle) toimenpide tehdään, sitä helpommin se tapahtuu. Mutta tässä suhteessa sääntö on ehdoton.

Kannattaa mielestäni jo samalla, kun varmistaa mahdollisen päivystävän eläinlääkärin olemassaolon jos synnytykessä tarvitaan apua, ja kysellä mistä löytyy se kannuksien poistaja, jos ne siis haluaa poistaa. Tämä päästää kasvattajan helpommalla etenkin, jos synnytys on kestänyt ja pentueen kanssa on joutunut valvomaan jo muutenkin. Ja samallahan halutessaan voi pikaisesti tarkistuttaa emänkin kunnon.
ie45808
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 09.11.2007 19:56

mitä kirjoitin..

Viesti Kirjoittaja ie45808 »

Kun minä kirjoitan "tuntoaisti" niin tarkoitan tuntoaistia.
kun kirjoitan "hajuaisti" niin tarkoitan hajuaistia, niin luulisi
jokaisen sen ymmärtävän joutavan piruilun sijasta. Ja kun
kirjoitin aisitien kehittyvän vähitellen, niin tarkoitin sitä ilman
että tarvitsee hakea kirjallisuudesta lainauksia tueksi. PSä
Urho -76
Viestit: 107
Liittynyt: To 17.07.2008 20:40
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Urho -76 »

Koiralta irtosi viikko sitten etukäpälän kannuskynsi. Haava näytti paranevan eikä koira ollut siitä juuri kiinnostunut, mutta nyt on auennut uudestaan vaikka on käytetty koko ajan varmuudeksi kauluria. Lääkärireissu on edessä ja harmittava pitkä tauko yhteisestä harrastuksesta parhaaseen ulkoilu ja metsästysaikaan.

Onkohan aikuiselta koiralta mahdollista leikkuuttaa nämä kannusulokkeet kokonaan pois molemmista etukäpälistä? Olen kuullut että vaiva on herkkä uusimaan silloin kun se on kerran sattunut.
Urho -76
Viestit: 107
Liittynyt: To 17.07.2008 20:40
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Urho -76 »

Eläinlääkäri ei suostunut leikkaamaan kannusvarpaita ja kehotti odottamaan, että uusi kynsi kasvaa juuresta katkenneen tilalle. Tulehdusriski on suuri ja kauluria ja siteitä käytettävä ties kuinka kauan. Meinasin siinä pyytää rauhoittavia aineita mitä suuremmissa määrin myös itselleni. Koira kun näytti ottavan asian niin levollisesti. No ensi syksyä odotellessa ja koiran kanssa möllötellessä. Metsäautotielenkeistäkään ei tule oikein mitään kun se haluaisi jatkuvasti jäniksen perään.
Vastaa Viestiin