Kannus kynnet???

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Titi Rolin
Viestit: 297
Liittynyt: Su 12.02.2006 15:10
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titi Rolin »

Hirmu kirjoitti:
Siinä iässä pentu ei tunne kipua.
Eihän kukaan voi kirjoittaa tälläistä tosissaan, eihän??

:roll:
Jo edesmennyt vanha täti joka oli toiminut sairaanhoitajana 30-luvulla kertoi että silloin vastasyntyneitä lapsia leikattiin ilman nukutusta. Vauvaa rauhoitti sairaanhoitaja laittamaalla pikkusormensa vauvan suuhun sillä aikaa kun lääkäri suoritti toimenpiteen. Näin koska vauvat eivät sen ajan käsityksen mukaaan tunteneet kipua.
Kaisa Peltonen
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 20.03.2009 13:33
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaisa Peltonen »

Kun on nähnyt koiran, jolta takakannus repesi aikuisiällä ja sen kivun (ja ne purujäljet omistajassa, joka kipeää jalkaa koitti hoitaa, ei beagle kyseessä) niin ymmärrän todella hyvin, miksi takakannuksien poistaminen pikkupennulta on metsästyskoirille yleinen toimenpide. Ja huomattavasti yksinkertaisempi, kuin sen aikuisen vaurioituneen kannuksen hoito.
Joskus koitin kaivella lakia ja tulkintoja, enkä tainnut löytää sitä yksiselitteistä vastausta silloin, kun kyse ei ole pelkästään kosmeettisesta (vaan ennaltaehkäisesvästä) toimenpiteestä. Eläinlääkäreillä on myös asiasta vaihtelevia tulkintoja.
Hinnanalennusasia ei takakannus kuitenkaan mielestäni ole.
Hirmu
Viestit: 243
Liittynyt: Pe 13.01.2006 20:15
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hirmu »

Juu, siis ymmärrän kyllä kannusten asiallisen poiston (pennultakin) mutten tuota lainaamaani lausetta.
Anne
Viestit: 70
Liittynyt: To 22.09.2005 21:08
Paikkakunta: Elimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anne »

Titi Rolin kirjoitti:
Jo edesmennyt vanha täti joka oli toiminut sairaanhoitajana 30-luvulla kertoi että silloin vastasyntyneitä lapsia leikattiin ilman nukutusta. Vauvaa rauhoitti sairaanhoitaja laittamaalla pikkusormensa vauvan suuhun sillä aikaa kun lääkäri suoritti toimenpiteen. Näin koska vauvat eivät sen ajan käsityksen mukaaan tunteneet kipua.
Ja miten tämä liittyy tähän keskusteluun mitenkään? Jos ennen on oltu tietämättömiä vauvojen suhteen, sitä ei tänä päivänä enää olla!
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

Minunkin koirillani oli joskus kannuksia. Ne kyllä taitaa kulkea suvuissa. On kahdenlaisia kannuksia. Sellasia jotka roikkuvat vain nahan varassa ja sitten sellasia joissa on oikein luu. Hassua kyllä että näissä nahan varassa roikkuvista kannuksista ei jää kuin pieni piste kun on poistettu, mutta niistä tulee enemmän verta. Siis eihän niistä mistää PALJON tule verta, nehän "poltetaan" saman tien. Minä poistin heti synnyttyä tai seuraavana päivänä.
Tai siis poistatutin.... Eikä ne pennut vinkasseet sen enempää, kuin jos leikkaa kynsiä ja menee hermoon. Kyllä niinkuin olen monesti todennut "hätävarjelu" menee liian pitkälle! Ennen leikattiin myäs etujaloista. Minulla Piece of Gold oli ensimmäinen jolle ne jätettiin. Marion Spavin arvosteli joskus täällä beaglejä, minulla oli D. Walnut silloin kehässä, hän sanoi että koiralla on yksi virhe, tiedätkö mikä? No minusta olisi voinut olla useampiakin! Hän sanoi, "peukaloita" ei ole poistettu!!!
Titi Rolin
Viestit: 297
Liittynyt: Su 12.02.2006 15:10
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Titi Rolin »

Anne kirjoitti:
Titi Rolin kirjoitti:
Jo edesmennyt vanha täti joka oli toiminut sairaanhoitajana 30-luvulla kertoi että silloin vastasyntyneitä lapsia leikattiin ilman nukutusta. Vauvaa rauhoitti sairaanhoitaja laittamaalla pikkusormensa vauvan suuhun sillä aikaa kun lääkäri suoritti toimenpiteen. Näin koska vauvat eivät sen ajan käsityksen mukaaan tunteneet kipua.
Ja miten tämä liittyy tähän keskusteluun mitenkään? Jos ennen on oltu tietämättömiä vauvojen suhteen, sitä ei tänä päivänä enää olla!
Olen pahoillani Anne, keskustelun viemisestä väärälle raiteelle. Kuvittelin että kaikille olisi ilmiselvä mitä tuo tarkoitti. Palaan heti ruotuun :)
Hanna ja assi
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 20.02.2013 0:12
Paikkakunta: pälkäne

Viesti Kirjoittaja Hanna ja assi »

Titi, ymmärretty :D Eikä siihen kaiketi maailma kaadu jos vähän aihe välillä hukkuukin :wink:
ie45808
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 09.11.2007 19:56

Kipua kannusten poistosta?

Viesti Kirjoittaja ie45808 »

ie45808
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 09.11.2007 19:56

Viesti Kirjoittaja ie45808 »

[/i]
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Joskus vaan tuntuu siltä, että maalaisjärkee kehottasin jokaisen niin sanotusti "normaali-ihmisen" käyttämän.
Vaikka en kokeneisiin kasvattajiin kuulukkaan, mutta niiltä kahdelta kasvatiltani minun pentueistani, ihan ite ne liikavarpaat poistin, noin tunti synnytyksen jälkeen.
Ihan keitetyllä partakoneen terällä ne poistin, toisen niitä venyttäessä.
En edes muista, että olisko ne edes vingahtunutkaan.
Jos tuntuu että ei osaa, tai vähänkin homma hirvittää, niin silloin se on se paras jättää muitten tehtäväksi.
Jos metästystä tai koehommaa harrastaa, niin kyllä se on ihan koiran kärsimyksienkin takia paras ratkaisu.
ie45808
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 09.11.2007 19:56

kipuako kannusten poistosta?

Viesti Kirjoittaja ie45808 »

[/i]
ie45808
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 09.11.2007 19:56

kannusten poisto, kipuako?

Viesti Kirjoittaja ie45808 »

Pentu tuntee hetimiten lämpimän ja kylmän, mutta
tuntoaisti kehittyy vasta vähitellen. Kuten muutkin
aistit: pentu löytää heti emän nisän, vaikka hajuaisti
eriytyy vasta 3-4 -viikkoisena ja "hienostuu" vielä
pitkään sen jälkeen, silmien avauduttua noin 10 päivän
iässä näkö kehittyy vielä viikkokaupalla jne.
Helposti vaurioituvien kannusten poisto metsästys-
koirilta EI OLE kiellettyä. Sen voi sanoa eläinlaakärille.
Halvemmaksi tulee kyllä poistaa ne itse pennun ollessa
1-3 vuorokauden ikäinen. PSä
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Tohon Pentin sanomaan ei ole mitään lisättävää, se on näin !
eeva resko
Viestit: 420
Liittynyt: To 31.08.2006 21:47

Viesti Kirjoittaja eeva resko »

Sen verran sanoisin kuitenkin tähän, että kannukset on helppo poistaa ihan maallikonkin, jos on sellaset "nahan varassa" olevat kannukset. Mutta jos on oikein luu, täytyy tietää mistä "syvyydestä" leikkaa. Jos ei ota tarpeeksi syvältä, kasvavat uudelleen ja ei tietenkään pidä jurskasta liian syvältä. Kyllä mä leikkaisin ainakin steriloiduilla, esim ohuemmilla saksilla, ei millään fiskarsseilla.
KeijoN
Viestit: 770
Liittynyt: Ti 04.10.2005 11:57
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja KeijoN »

Sinä varmaan Eeva tunnet jopa nää rotukohtasetkin hommat paremmin kuin minä, niin kysyisin, eikös esim. mäyräkoiran pennulla ole jo luutuneet "liikavarpaat" jo syntyeessäänkin, kun semmonenkin mulla on kerran öllut, vai eikö? Koiran otin vasta puolivuotiaana. ( taas sain )
Sillehän oikeen kuuluukin olla tuolla kallioita kiivetessä.
Minun Jesselläni oli ne, ja tosi voimakkaat, joka oli sille tosi tarpeen, kokemuksesta voin sanoa.
Vastaa Viestiin