Pennun opettaminen

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Valvojat: Titi Rolin, ansa

Vastaa Viestiin
Juha
Viestit: 354
Liittynyt: Ti 11.10.2005 8:46
Paikkakunta: Järvenpää

Pennun opettaminen

Viesti Kirjoittaja Juha »

Heippa,

Tuntuu olevan eri opuksissa aika ristiriitaisia ohjeita yksinjäämisen opettamiseen pennulle. Millä keinoin olette itse onnistuneet menestyksellisesti?

Juha
Outi.A
Viestit: 58
Liittynyt: Su 12.02.2006 13:56
Paikkakunta: Pyhäselkä/Hammaslahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Outi.A »

Monista kirjoista olen lukenut, että ensin jättää pennun ihan vähäksi aikaa yksin ja pikku hiljaa tätä yksin jäämisen aikaa lisätään. Kannattaa jättää pennulle jotakin tekemistä (leluja,puruluita yms.) siksi aikaa kun pentu joutuu olemaan yksin. Ja sitten kun tulet taas kotiin nii älä tee siitä kovin suurta numeroa. Pieni tervehdys ja se siitä sitten.
kirppu_91
Viestit: 22
Liittynyt: La 03.06.2006 15:23
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu_91 »

voi myös jättää radion hiljaa soimaan, se on koiran mielestä yleensä mukavampaa, tai siis, kuulostaa että se ei oo yksin.
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Samoilla linjoilla. Pieniä, "huomaamattomia" aikoja ensin yksin, esim. kauppareissun ajaksi. Pennulle hirveästi tekemistä, piilota esim. nameja huoneisiin, laita nameja tyhjään maitotölkkiin ja anna pennulle revittäväksi, samaa voi tehdä wc- tai talouspaperihylsyn kanssa taittamalla päät kiinni.
hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

Meillä jätin pennun ensikertaa yksin lenkin ja leikin jälkeen...ajattelin, että rauhoittuu hyvin. Tarkoitus oli, että olisi yksin n.5min.Laitoin oven kiinni ja huuto alkoi...ja se jatkui...jatkui..yhteensä 90min. Odotin kädet ristissä, että ole nyt edes 2sekunttia hiljaa, että edhin nopeasti kehua siitä, muuta ei. Lopulta hiljeni minuutiksi, jolloin ehdin sisään ja kehuin kerta oli nyt ollut hiljaa. Ajan kanssa oppi olemaan ja nyt kun voi olla yhdessä vanhemman kanssa niin ei ole minkäänlaisia ongelmia..
Eppu06
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 26.05.2006 13:32

Viesti Kirjoittaja Eppu06 »

meillä tosi hyvin oppi olemaan yksin nukkuu jo tarhassa yötkin eikä hauku vaik naapusrissa on kaks koiraa..tulee kohta 4 kk...kohta pääsee jo jänismetsälle sen kaa toiv tulee tulosta saa nähdä...meillä ajokoiralta eka ammuttiin 6kk 2 pv
hanna-r
Viestit: 103
Liittynyt: La 18.02.2006 21:03
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hanna-r »

nukkuu ulkona... :?
Meillä kasvattaja ei olisi kummankaan koiran kohdalla antanut koiraa, jos se olisi joutunut ulos.Eikä kyllä tullut mieleenkään laittaa koiria ulos.Beaglellä kun on vielä lyhyt karva ym. vaikka olisi millaiset sähköllä lämmitetyt kopit. Meillä koirat on otettu perheenjäseniksi (ovat arjessa askareissa mukana niin kuin pienet lapset äitinsä/isänsä perässä) eli sisällä nukkuvat ihmisten vieressä sängyissä...

Mutta kukin tavallaan, en halua moittia..itse en vain ymmärrä tai saati tekisi niin. Kyllähän se beagle ulkona pärjää..mikätahansa rotu pärjää jos ei muuta vaihtoehtoa ole.
Sohvi
Viestit: 772
Liittynyt: La 29.10.2005 16:38

Viesti Kirjoittaja Sohvi »

Ulkotarha on loistava vaihtoehto, ja kesäkuumilla koirat ovat varmasti mielellään pihalla yötkin. Meillä koirat tosin ovat hyvällä ilmalla vain n. 2-6 h päivässä tarhassa, syksyllä, keväällä ja talvella eivät juuri ollenkaan. Tiedän beagleja, jotka eivät millään edes halua sisälle tarhasta. Itse en kyllä nuorta tulevaa ajajaa laittaisi noin pienenä täyspäiväisesti pihalle lähinnä siksi, että juuri pentuna koira oppii luottamaan omistajaansa, ja - kuten monet mettäihmiset ovat sanoneet - koiran metsästystyöskentelystä kyllä näkee, paljonko se on ihmisen kanssa ollut ja touhunnut. Tällä en tarkoita, että koira olisi metsällä lähihakuinen tai "riippuvainen" omistajastaan, vaan se on hyvin käsiteltävissä ja helpompi saada kiinni. Tietysti nuokin ovat koulutuskysymyksiä, mutta itse olen sitä mieltä, että koiran muu kui koulutuksellinen tausta ihmiseen ja etenkin omistajaan vaikuttaa myös. Tulipas epäselvää tekstiä...

Ja sanoisin vielä, että malttia koiran kanssa metsällä, ettei liian nuorena vie kaikkia metsästyshaluja. Toinen on, että jos kovin lyhyeltä ajolta ammut, koira oppii nopeasti, ettei ajoa tarvitse jatkaa kauaa. Tsemppiä kuitenkin tulevalle ajokaudelle ;)
Eppu06
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 26.05.2006 13:32

Viesti Kirjoittaja Eppu06 »

siis nukkuu yöt ulkona mut välillä sisällä ku ollaan mökillä tosi paljon...saa olla siellä vapaana ym...jokaisella on mielipiteensä....mutta saako kaikkien beaglet olla niin paljon vapaana kuin esim mitä meillä on..no joo...saa kaivella tarhassa ym katsella ympäriinsä ja tehdä omia askareita...sitten kun sisällä nukkuu meidän vieressä
Vastaa Viestiin