Ohje
Haku
Omat tiedot
Yksityiset viestit
Rekisteröidy
Kirjaudu sisään
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
KeijoN
|
Lähetetty: Pe 02.07.2010 12:53 Viestin aihe: |
|
|
Minullahan on ollut lapsesta pitäen kiinnostus eläinlääkärin ammattiin.
Kaikista kuolleista eläimistä minun piti tietää niistä kaikki, mihin ne on kuollut, silloin kun olin tosiaan lapsena.
Veitsellä auvoin kuolleitten raatojen sisukksia, johon sitten vanhempien piti aina lopulla puuttua.
Auton asentajan ammattihan se kuitenkin vei voiton, johon ei voi olla kuiteskaan kovin pettynyt, ja iltasin ravintola soitot.
Äiti aina joskus käydessään mainihtee - jota jo dementiä aika paljon häiritsee, että kyllä sinun Keijo olis pitänyt ruveta sittenkin eläinlääkäriksi,
Viimeinen muokkaaja, KeijoN pvm La 03.07.2010 20:07, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Corner
|
Lähetetty: Pe 02.07.2010 16:13 Viestin aihe: |
|
|
A vot! Kiitos MinnaM rehellisyydestä.
Minkä verran olet osallistunut silmäoperaatioiden kustannuksiin? Oletko hylännyt Cherry Eye'ta tuottaneen linjan? Vai jatkanut, ja kirjannut kauppasopimukseen kohtaan 3. ( Viat ja sairaudet. Myyjä vakuuttaa kertoneensa tiedossaan olevista koiran vioista ja sairauksista, rodussa esiintyvistä perinnöllisistä vioista ja sairauksista, koiran perinnöllisistä taipumuksista saada niitä ja näiden seikkojen merkityksestä. Myyjä vakuuttaa antaneensa ostajalle rodunomaiset hoito- ja ruokintaohjeet. Myyjä vastaa antamiensa tietojen totuudenmukaisuudesta kohdassa 4. mainitulla tavalla. Ostaja ilmoittaa tarkastaneensa koiran ja hyväksyvänsä mahdollisuuden, että koirassa voi olla myyjän kertomia perinnöllisiä ja synnynnäisiä vikoja ja sairauksia. Myyjä on kertonut seuraavista seikoista, tarvittaessa erillinen liite.) Jatkanut sukua, ja etsinyt siihen terveen linjan? Keinot terveen linjan löytymiseen?
Cherry Eye kai yhdistetään kuonon lyhyyksiin, mun tekisi mieleni yhdistää se yleiseen nahkaisuuteen. Esim. tässäkin viestiketjussa oleva sairas koira oli pentuna selvästi nahkaisin ja kurttuisin päästään, sai lisänimen kurttu. Nyt se on hyvinkin kuivan sorttinen, eikä pääkään ole mikään jytky. Enemmän siis tyypillisen suomalaisen mettäpiikelin pää.
Viimeinen muokkaaja, Corner pvm Ke 07.07.2010 10:56, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Corner
|
Lähetetty: Ke 07.07.2010 10:55 Viestin aihe: |
|
|
Omille kotisivuille varmaan kätevin lisätä ne kaikki kasvatit, joilla Cherry Eye on. Ja ilmoittaa rotujärjestölle. Huolestuttaa tietysti, jos kotisivujen mukaan semmoista ei olekaan kuin rotujärjestö. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
MinnaM
|
Lähetetty: Ke 07.07.2010 22:18 Viestin aihe: |
|
|
Liittyykö Cornerin silmien pyörittely jotenkin siihen, etten vastannut kysymyksiisi kahden tunnin sisällä ne esitettyäsi? Minulla on onneksi ainakin vielä muutakin elämää kuin SBJ:n keskustelufoorumi tai netti ylipäätään.
Meiltä pennun hankintaa edes miettivät ovat tietoisia suvussamme esiintyvästä kirsikkasilmästä, ja leikkaukset on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta maksettu täysimääräisesti meidän pussista. Toistaiseksi ainakin kasvatus jatkuu näillä linjoilla, katsotaan mitä tulevaisuus tuo mukanaan kirsikkasilmien suhteen.
Viittauksellasi kotisivuihin ja rotujärjestöön tarkoittanet ilmeisesti meitä? Millä tavoin on huolestuttavaa, jos näyttelybeaglesivuilta ei löydy linkkiä SBJ:n sivuille? Eihän näy-linjaisten olemassa ololle ole SBJ:n mielestä edes minkäänlaista oikeutusta, hyvä ihme! Sellaista rotujärjestöä en halua sivuillani "mainostaa". _________________ The nicest people I know are Beagles. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Corner
|
Lähetetty: Ke 07.07.2010 22:31 Viestin aihe: |
|
|
Hyvin kuvaa miettimistä nuo pyörivät silmät.
Tietysti on muutakin elämää, pitääkin olla. Beaglejärjestöstä kelpaa teille ainakin foorumi. En minäkään ole tyytyväinen järjestöön, itse asiassa olen hyvinkin syvälle vetänyt herneet mutta silti se on ROTUJÄRJESTÖ.
Jos pennunostajat on informoitu kertomallasi tavalla, samoin maksut hoidettu niin sittenhän homma on ok. Jos ostohetkellä pennunostaja tietää kaiken mikä tiedossa on, niin ei siinä kenelläkään ole sanan sijaa.
Miksei tieto sitten mene järjestölle, sitä pitää kaikkien miettiä.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
eeva resko
|
Lähetetty: Su 25.07.2010 16:41 Viestin aihe: |
|
|
Minun pennut ovat kasvaneet normaalisti kotona niin kauan, jos jolle kulle cherry eye tulee olen ne leikkauttanut. Kerran on ommeltu sisään siellä se pysyy, mutta ei näytä hyvätä. Toista kertaa ei työnnetä sisälle! Toistaiseksi ei ole kuivasilmää ilmaantunut ja jos tälläisisä tilanteita tulevaisuudessa tulee, leikkautan ne "vanhalla menetelmällä".
Mielestäni vika kulkee suvuissa, eikä siihen vaikuta kuonon lyhyys eikä nahkainen pää!!
Rotujärjestö on kyllä metsästysjärjestö, vailitettavasti. Kovin on yksipuolinen, eikä vähemmän tai kauemmin mukana olleelle jäsenyydestä tunnu paljonkaan olevan hyötyä. Sen mitä pentuja tulee jaksan kyllä kalliimman rekisteröintimaksun maksaa, niinhän olen tehnyt tähänkin asti! Kun katsoo näitä muita rotujärjestöjä joissa paino on metsästyspuolella esim hirvikoiria, siellä on keskitetty rodun eteenpäin vientiin, käyttö- ja näyttöpuolella, eikä vain hoettu vuodesta toiseen että metsästyskoira on tai keskitetty aika ihmisten mollaamiseen.... Tämä foorumi taas on ainut paikka missä beagleistä voi vaihtaa ajatuksia, muuten ei kai täälläkään tulisi käytyä! Joskus tulee ihan asiallisiakin keskusteluja eikä vain eipäs juupas juttuja! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Corner
|
Lähetetty: Su 25.07.2010 21:31 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos Eeva!
Tämän keskustelun tiimellyksen yhteydessä olen saanut viestejä myös suoraan yksityisviesteinä, ja kyllähän tuota Cherry Eyeta on vähän siellä sun täällä, ei voi leimata sitäkään vaan tiettyjen linjojen ongelmaksi.
Yleisyys kuitenkin sitä luokkaa, että ehkäpä on meidän kaikkien beaglekasvattajien aika kirjata se kauppasopimukseen tuohon aiemmin mainitsemaani kohtaan. Eli rodun tyyppiviaksi, on se sitten omissa linjoissa jo putkahtanut tai ei. Ja taas - terveydestä puhuttaessa - olisi mukava jos rotujärjestö olisi KAIKKIEN järjestö.
Mars mars peilin ääreen, jokainen.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Juha
|
Lähetetty: Ma 26.07.2010 9:16 Viestin aihe: |
|
|
| Corner kirjoitti: | Ja taas - terveydestä puhuttaessa - olisi mukava jos rotujärjestö olisi KAIKKIEN järjestö.
|
+1
| eeva resko kirjoitti: | | Kun katsoo näitä muita rotujärjestöjä joissa paino on metsästyspuolella esim hirvikoiria, siellä on keskitetty rodun eteenpäin vientiin, käyttö- ja näyttöpuolella, eikä vain hoettu vuodesta toiseen että metsästyskoira on tai keskitetty aika ihmisten mollaamiseen.... |
En tiedä, mutta olettaisin, että esim. hirvikoirapuolella on itsestäänselvyys koiran olevan käyttökoira eikä sitä tarvitse erikseen tuoda esille.
Luulisin beaglen "käyttöpuolen" kannattajien haluavan ilman muuta kauniin ja rakenteeltaan hyvän sekä terveen koiran + hyvät metsästyominaisuudet. Ei kai kukaan tarkoituksella rumaa ja sairasta koiraa halua? Minulle ainakin kelpaisi terve ja kaunis, hyvänä päivänä 95 pistettä REHELLISESTI ajava beagle, jolle sertitkin napsahtaa minimikäynneillä. Linjoista ja suvuista viis.
Sinulla Eeva tuntuu olevan valtava kokemus terveys ja ulkomuotoasioista. Kuinka rotujärjestö ja sitä kautta beaglekantamme saisi sitä hyödynnettyä? Kuten itse totesit forumi on hyvä paikka vaihtaa ajatuksia rodusta. Toivottavasti jatkossa voidaan edelleen lukea myös sinun kokemuksistasi. Toivoisin kuitenkin myös, että "näyttöpuolen" edustajat koettaisivat asettua "käyttöpuolen" saappaaisiin. Miten te lähtisitte kehittämään rotua ulkomuodollisesti parempaan suuntaan metsästyominaisuuksia unohtamatta? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Henkka mies man
|
Lähetetty: Ma 26.07.2010 9:43 Viestin aihe: |
|
|
Yhdyn tuohon Juhan kommenttiin, että jos valittavana olisi kaunis/terve ja ruma/sairas koira ja molemmat metsäpuolella yhtähyviä niin ottaisin tietysti kauniin ja terveen. Uskon että kaikki metsästävät tekee niin. Metsästävälle kaunis toimimaton koira on kuitenki sama kuin "haulikko ilman panoksia" Onhan sitä mukava huoltaa ja kiillottaa, mutta ei siitä ole metsällä mitään apua. Ennemmin jopa haittaa tai no mielummin kuljen sitten ilman asetta, jos on panokset päässy loppumaan. Eli ei kukaan "mollaa" kaunista koiraa. Koiran toimivuus metsällä on kuitenki niin tärkeä, että ulkomuodosta voi hieman tinkiä, terveydestä ei. Ymmärrän hyvin sen että sama asia näyttelyissä kävijällä, eli ei mitään väliä ajaako se kunhan vaan on kaunis. En ihan helpolla usko, että pääsääntöisesti näyttelyissä käyvä koira saa saman määrän liikuntaa kuin metsällä käyvä koira, joten koiran terveyden merkitys on suuri metsästäjälle. Enkä tarkoita että näyttelyssä kävijälle terveys ei olisi tärkeä, mutta tuleeko heikkoudet esille jos rasitus on vähäistä? Se että onko kuono ohuempi vai paksumpi niin ei ole merkitystä jänön tuuppaamiseen. Se taas miten koira kestää rasitusta on tärkeää. En usko, että kukaan tarkoituksella vie sairasta koiraa metsälle/näyttelyyn. Helposti vaan sekoittuu tuo terveys ja kauneus. Ei kaunis ole aina terve ja ruma sairas. Toinen haluaa kauniin ja terveen toinen toimivan ja terveen. Onhan tuossa ainakin yksi osapuolia yhdistävä tekijä.. No tämä oli taas tätä OT tekstiä..  _________________ -Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?- |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
eeva resko
|
Lähetetty: Ma 26.07.2010 11:53 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos Juha kauniista sanoista! Ensiksi täytyy sanoa, että hirvikoirat otin malliksi siksi, että siellä näyttö ja käyttö kulkee käsikädessä. Eli siellä on ikäänkuin itsestään selvyys, että hirvikoira on molemmilta ominaisuuksiltaan mahdollisimman hyvä ja näinhän se pitäisi kai mennä? Siellä on erinomaisia kuvia koirista ja hyviä kirjoituksia, mitä on mukava lukea, vaikka en olekaan näiden rotujen harrastaja.
Rotujärjestölle minuista ei ole hyötyä... Se, että arvostelen täälläkin monia asioita, minulla on myös itsekritiikki, en ota vastaan tehtäviä mihin en pysty.
Olen joskus ollut mukana järjestötyössäkin, mutta koska olen aina ollut ennenkaikkea kasvattaja, minulla ei ole aikaa jahkata ja vääntää kättä, ulkomuototuomari kouluttajaksikaan minusta ei ole, ulosanti ei ole sitä luokkaa, vaikka nyt olenkin yrittänyt auttaa erästä yhdistystä! Mutta beagleistä ja koirista juttelen mielelläni, materiaalia löytyy kaikenlaista ja jos joku haluaa meillä käydä, ei ketään ole käännytetty pois.
Metsästämistä vastaan minulla ei ole mitään, sain juuri valmiiksi pitkän haastattelun erääseen amerikkalaiseen beaglelehteen, siinä myös painotin useammassa kohdassa, ettei pidä unohtaa, että beagle on metsästyskoirarotu. Se, että minulla ei ole aikaa harjoittaa koiria ja en halua ottaa sitä riskiä, että koira ei tulekaan elävänä takaisin on oma asiani.Se joka haluaa metsästää on taas hänen asiansa. Ja tosiasiahan on, että meikäläisenhän pitäisi käydä metsällä jokaisen koiran kassa välttyäkseni sanoilta "no joo, kyllähän niistä nyt joku ajaa"! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Corner
|
Lähetetty: Pe 30.07.2010 22:35 Viestin aihe: |
|
|
No onko se Eeva sitten tuolle Cherry Eyelle tyypillistä, että putkahtaa heti pikkupentuna, kun sanot, että pidät pitempään ja sitten korjataan jos korjattavaa on.
Nyt kun on tämä tapaus, jossa silmästä putkahti jotain ulos melko tarkkaan 10 kk ikäisellä uroksella ja Cherry Eyesta puhunut lekuri määräsi vain tippoja. Toisella lekurilla kävivät, hän työnsi systeemit takaisin paikoilleen ja puhui T-rustosta. Pullahti taas, ja kolmas lekuri työnsi takaisin ja puhui T-rustosta... Pullahti sitten vielä kerran, ja koiralle tilattiin leikkausaika, koira päätti karata eikä leikkaukseen päästy - kotiin tultuaan silmä oli ok! Ja siitä asti ollut ok, ainakin viime viikonloppuna kun koiran näin...
Eli kokemuksesi perusteella, puhutaanko nyt Cherry Eyesta vai mistä? Kaiken, myös mutun, ottaisin vastaan tässä tilanteessa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Eemeli
|
Lähetetty: Pe 30.07.2010 23:22 Viestin aihe: |
|
|
Moro.Minä kirjoitin joskus aiemin tähän ketjuun aiheesta kirskikka silmä, sittemmin poistin tekstin jostain syystä
Mutta siis mulla oli 8-vk pennnula kirsikka silmä, ja soitin jokaisen lekurin läpi. Upotusleikkaus riskistä mainittiin täysin, ja korostettiin, että se VOI pullahtaa takaisin kun on vain ommeltu eikä leikattu pois. Mutta päätin että ei aleta osia irroittelemaan, se siis ommeltiin, ja tosiaan se vieläkin jonkun verran näkyy silmässä, että siinä on ollut kirsikka. Mutta se ei ole vielä nyt parin vuoden iässä tullut enää ulos. Ja kun tulee, mietitään sitten kannataako enää ommella takas vai leikata jo kokonaan se silmän osa pois. Minua ei ole ulkonäkö haitannut, vaikka se joskus näkyy ja verenkierrosta riippuen varmaan vähän punoittaa.
Ja siinä kun soittelin lekureita läpi, kävi ilmi että jokainen lekuri ensin ehdottaa, että laitetaan käsin se takaisin vaan kuoppaan se silmä..
Koska monilla se tosiaan riittää, eikä rauhanen tms pullahda enää ulos. ja rauhanen pysyy aikansa kuopassa.
Mut tälle minun pennulleni oli jo silloin eka lekurireissulla sitä kokeiltu, ja se pullahti takaisin..ja joka paikassa sama ennuste, että kokeillaan ensin käsin, sitten vasta puukkoa. Niin totesin että taitaa olla niin sinnikäs silmä nyt, että ei aleta maksamaan yksittäisiä käyntinmaksuja pullautusten takia, vaan ommellaan sisään.
suoranaamainen mettäbeagle. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Peikonpoika
|
Lähetetty: Ma 02.08.2010 22:25 Viestin aihe: |
|
|
| Meidän B-pentueessa oli kahdella kirsikka silmä emänä oli Isokiven cassandra ja isä astalan Roni |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Corner
|
Lähetetty: Ti 03.08.2010 10:06 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos!
Olin kerran Riitta Ahon luennolla, ja hän sanoi, että kasvattajiksi voidaan sanoa niitä, jotka yhteistoiminnallaan tekevät rotua paremmaksi. Yksittäistä koiranpentuja teettävää ihmistä hän kutsui rodun ylläpitäjäksi, ei kasvattajaksi. Tämmöinen avoimuus ajaa rodun etua. Avoimuuden myötä on nähty varmasti vasta jäävuoren huippu, eikä pidä nyt kuvitella että vain näissä julki tulleissa sitä kirsikkasilmää olisi.
Tuo oli nyt toinen tietooni tullut kirsikkasilmä, jonka isänä pitkän linjan kennelin kasvatti, muttei sama uros. Saadaanko me nyt mukaan aiheen pariin myös VvM?  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
eeva resko
|
Lähetetty: Ti 03.08.2010 23:38 Viestin aihe: |
|
|
Juu, kyllä noi kirsikkasilmät ovat yleensä tulleet 6 kk molemmin puolin, mutta kun oikein todella kasvatin ei minun pentuni yleensä lähteneet aikaisemmin! En ole koskaan pitänyt tätä niin "vakavana" vikana (sairautena), siitä ei koiralle ole mitään kipua eikä siitä kehity minun tietääkseni mitään muuta kuin korkeintaan kuivasilmä, mutta sitäkään ei toistaiseksi ole koskaan tullut. Sehän on tietenkin huonompi juttu, että maksaa hoidattaa se!
Oishan se ollut kiva tehdä yhteistyötä täkäläistenkin kasvattajien kanssa, mutta kävihän se niinkin että yhteistyökuppanit olivat ympäri maailmaa. Silloin vaan se oli paljon hankalampaa, kun ei ollut nettiä ym.. mutta koiraharrastus oli harrastamista, nykyisin ei oikein voi puhua samasta! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|